El full de ruta marcat pel Govern per impulsar la producció de biogàs no acaba de convèncer la pagesia. L’acord per simplificar la tramitació administrativa relativa a aquests projectes -que han de comptar amb la declaració com a iniciatives empresarials “estratègiques”- anunciat tot just fa uns dies ja ha rebut les primeres crítiques per part d’aquest sector, que considera que aquest planejament està basat en la “no planificació i al servei dels grans capitals especulatius que estan generant una bombolla amb greus impactes agraris, urbanístics, ambientals i socials“.
Així ho ha manifestat aquest dissabte l’Assemblea Pagesa de Catalunya, que en un comunicat critiquen aquesta estratègia de les administracions en considerar, que a parer seu no té en compte molts factors ambientals que podrien provocar efectes difícilment reversibles en les zones on s’implanti. “Instem el Govern a revisar l’estratègia i a fer una planificació real del desplegament d’aquesta tecnologia insostenible que inclogui el vessant urbanístic, la dels sòls agraris, l’energètica i la dignitat de vida als pobles”, asseveren des de l’entitat.
Segons defensa l’organització, la producció de biogàs destrueix aproximadament un 10% de la matèria orgànica utilitzada en el procés. “Aquesta matèria orgànica hauria d’anar destinada al manteniment de la fertilitat dels sòls, com demana la mateixa Unió Europea. Ens mostrem contraris a la utilització de fems amb palla per a la producció de biogàs, ja que són ja un fertilitzant de qualitat i el procés del biogàs els empitjora notablement”, remarquen, tot indicant que aquest tipus de tecnologia “es fonamenta en una economia global basada en combustibles fòssils, l’extracció de materials i en moviments absurds de matèria orgànica, que donen com a resultat un balanç negatiu entre l’energia gastada i l’obtinguda en el procés”.
Una “nova finestra de competitivitat” per al sector ramader
Per la seva banda, el conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Òscar Ordeig, ha apuntat aquest dissabte que Catalunya genera cada any 9,4 milions de tones de purins i 2,8 milions de tones de fems i gallinassa. “Amb el biogàs, obrim una nova finestra de competitivitat per al sector ramader, ja que, d’una banda, permetrà abaixar els costos energètics per mitjà de l’autoconsum, i, de l’altra, oferirà l’oportunitat d’obrir noves línies de negoci a través de la producció de biometà per injectar-lo a la xarxa de gas natural o la producció de fertilitzants d’alta qualitat a partir del tractament de les dejeccions, entre d’altres”, ha argumentat en unes declaracions als mitjans recollides per l’ACN.