El govern espanyol endurirà les condicions a les entitats bancàries per intentar reduir l’exclusió financera obligant als bancs a atendre la seva clientela de manera presencial un com a mínim dos dies per setmana en els municipis petits. Segons una esmena conjunta al projecte de llei de l’Autoritat del Client Financer presentada aquest dilluns pel PSOE i Unidas Podemos, aquesta nova norma anirà destinada als municipis de menys de 5.000 habitants, on els bancs, a més, hauran de garantir l’atenció presencial amb un mínim de sis hores d’atenció al públic.
A través de l’esmena, segons ha avançat Europa Press, els dos socis del govern espanyol busquen aplicar mesures per a reforçar l’atenció bancària tant en municipis petits com als clients majors de 65 anys i a les persones amb discapacitat. Amb aquest pretext, també es busca oferir sistemes d’atenció preferent a les persones majors en les oficines bancàries durant un període mínim de tres hores diàries. Per això, en cada oficina presencial de qualsevol banc haurà d’haver-hi una persona que assumeixi el càrrec de “gestor de la gent gran”, amb funcions específiques d’assistència a aquest col·lectiu en la seva interacció amb l’entitat. A més de tot això l’executiu espanyol també obligarà els bancs a establir un servei d’atenció telefònica personalitzada -sense cost addicional- i que sigui operatiu durant tot l’horari comercial enfocat únicament a la gent gran.
Noves funcions pel Banc d’Espanya
En el marc d’aquest projecte de llei, actualment en tràmit parlamentari en el Congrés, l’Executiu no només obligarà els bancs a executar més serveis per a la gent gran, sinó que també dotarà de noves funcions de supervisió al Banc d’Espanya. En aquesta mateixa esmena presentada pel PSOE i Unidas Podemos, també es proposa que el Banc d’Espanya pugui recaptar de les entitats i persones subjectes a la seva funció supervisora, així com a tercers als quals aquestes entitats hagin subcontractat activitats o funcions operatives, la informació necessària per a comprovar el compliment de la normativa d’ordenació i disciplina.

Tot plegat amb l’objectiu que el supervisor espanyol pugui obtenir aquestes informacions i, si s’escau, confirmar-ne la veracitat. Això obligaria a les entitats i persones esmentades a posar a la disposició del Banc d’Espanya “quants llibres, registres i documents consideri precisos”, inclosos els programes informàtics, fitxers i bases de dades, sigui quin sigui el seu suport físic o virtual.
En aquest marc, les entitats bancàries tindrien obligació d’habilitar els mitjans tècnics requerits per l’organisme liderat per Pablo Hernández de Cos per a l’eficàcia dels seus sistemes de comunicació electrònica, en els termes que aquest adopti a aquest efecte.
Actuació sense notificació i de forma anònima
Per controlar el bon desplegament de la llei, tot aquest seguit d’actuacions podran ser realitzades pel Banc d’Espanya sense prèvia notificació, i no serà necessària la revelació per part dels seus empleats de la condició de personal del Banc d’Espanya. D’aquesta manera els socis de l’executiu consideren que serà més fàcil i genuí que es pugui conèixer, verificar i obtenir evidència del compliment de la normativa bancària, així com de les pràctiques de mercat dutes a terme per les entitats supervisades en la comercialització i contractació de productes o serveis bancaris.
Addicionalment, el Banc d’Espanya podrà sol·licitar la col·laboració d’experts mitjançant la divisió d’informes per a l’elaboració d’aquests informes. Els experts designats, així com els seus empleats, podran actuar de manera anònima, sense revelar la seva actuació per compte del Banc d’Espanya.