El president de la Generalitat Valenciana, Carlos Mazón, s’ha presentat aquest dimecres davant l’empresariat català a la seu de Foment del Treball amb una conferència titulada “Comunitat Valenciana, liderant el Mediterrani”, amb la que ha explicat les bondats i plans del seu primer mandat. Ara bé, cal apuntar que en un inici, el president havia de tocar un tema molt més espinós pel mig, el sempre polèmic corredor mediterrani. Abrigallat per la plana major del Partit Popular català -amb Daniel Sirera i Xavier Garcia Albiol a les primeres files-, Mazón ha exposat als principals líders dels lobbies empresarials, com Jaume Guardiola o Joan Rosell, i els representants de grans empreses com Seat o Applus, tota la tasca del seu govern fins ara. Al final, encara que Mazón ho ha negat, no ha deixat de ser una OPA hostil a Catalunya per captar el seu empresariat i atreure’l cap al País Valencià.
Per mostrar els plans que té el president per augmentar l’activitat econòmica al País Valencià, amb l’objectiu de “liderar l’arc mediterrani espanyol”, Mazón ha explicat, i emfatitzat, que el seu principal objectiu és executar una política “bussiness friedly” a través de la rebaixa massiva d’impostos després de vuit anys de governs valencians basats en la “falsa èpica”. Aquest mètode és exactament el que Foment porta reclamant a la Generalitat des que Josep Sánchez Llibre és president de la patronal. Entre d’altres, Mazón ha explicat que la seva pretensió és rebaixar “la pressió fiscal” que hi havia amb l’anterior govern socialista. Per començar, el president ha recordat que han eliminat l’impost de successions i donacions i estan en procés d’eliminar la taxa turística. Com a culminació de la seva rebaixa fiscal, Mazón ha anunciat que en els pròxims anys -quan tinguin els ingressos necessaris- eliminaran l’impost de patrimoni, que només és una qüestió de temps. A més d’aquesta gran rebaixa fiscal, el president també ha afegit que estan implantant noves ajudes perquè els joves accedeixin a l’habitatge i aviat inclouran noves deduccions per l’IRPF en temes com la salut mental o anar el dentista, i ha presumit del nou pla per simplificar les càrregues burocràtiques dividint per tres el temps per obtenir llicències. A més, Mazón també ha assegurat que han reduït un 21% el dèficit i el deute de l’administració valenciana.
Totes aquestes reduccions, en només sis mesos han estat possibles gràcies a la baixada considerable dels càrrecs de confiança dins del govern valencià. Concretament, el president ha assegurat que la despesa corrent de l’administració en 20 milions en els pròxims quatre anys, després que l’última legislatura fos la més cara de la història. Unes dades amb les quals sembla difícil fer front a tota aquesta reducció d’impostos que proposa el president valencià.
Tot i donar allò que els empresaris catalans fa anys que demanen, Mazón ha reiterat en més d’una ocasió que ell no ha vingut a Barcelona a “fer una opa hostil a l’empresariat” sinó que té l’obligació de ser el més “irresistiblement atractiu” per atreure inversions i treballar conjuntament amb el teixit econòmic català.
Pel que fa a la relació amb Catalunya, el president ha recordat que Catalunya és el primer soci comercial dels valencians i que, per tant, es tenen “tenim reivindicacions comunes”. En aquest sentit, ha demanat al president Aragonès que treballin per sumar les oportunitats i treballar de forma intel·ligent per prosperar conjuntament. En aquesta línia, però, també ha demanat que en aquestes relacions s’eliminin les interferències ideològiques i siguin coherents, “sense que ningú miri per sobre l’espatlla de l’altre”.
Pressió empresarial i el corredor mediterrani
Tot i el canvi de tema, Mazón no ha defugit comentar que la situació actual del corredor provoca que Catalunya i el País Valencià visquin “d’esquenes”. En aquest sentit, ha agraït a l’empresariat de l’estat la pressió que han fet a les diferents administracions centrals per la construcció d’aquesta infraestructura. De fet, ha carregat contra els governs espanyols de les últimes dècades -les del seu partit incloses- assegurant que els avenços en el corredor han estat “tristos i lents” en aquest període.
En aquest sentit, Mazón ha explicat que tot i que Barcelona i Madrid estan a la mateixa distància, si fa no fa, de València, per venir a la capital catalana es triga el doble que fins a la capital espanyola. “Són mesures del segle passat” ha exclamat assegurant que l’arc mediterrani de l’estat no hauria de “consentir” i actuar des de la proximitat respectuosa. Per últim, també ha assegurat que “no té cap sentit” que Catalunya i el País Valencià estiguin tan lluny, parlant d’infraestructures.