Les matriculacions de vehicles s’han estancat aquest mes de gener del 2024 a Catalunya, un mes que acostuma a ser complicat per al sector. Concretament, s’han venut un total de 8.853 unitats, un representa -0,2% respecte del primer mes de l’any 2023, segons dades que ha publicat aquest dijous la patronal Anfac. La majoria dels vehicles comprats han estat de baixes emissions (híbrids, endollables, elèctrics o de gas), amb 4.881 unitats, una dada positiva, ja que suposa un augment del 6,2% en comparació amb el gener de l’any passat. L’altra cara de la moneda són les matriculacions catalanes de cotxes de gasolina (3.307), que cauen un 8,16%, i un 1,77% les dels dièsel, que tanquen el mes de gener amb només 665 unitats.
En l’àmbit espanyol, el gener ha tancat amb bons números gràcies a l’augment de les matriculacions de turismes en un 11% (81.205 unitats), de vehicles comercials lleugers en un 12% (12.618 unitats) i de vehicles industrials, busos i autocars en un 55,2% (2.875 unitats). Malgrat l’increment de vehicles de baixes emissions a Catalunya respecte fa un any, aquest increment és molt menor que al conjunt d’Espanya, on puja un 24,8%, amb augments del 40% a Euskadi o el 35% a Madrid.
“Engeguem el 2024 amb una dada positiva. El mercat creix un 7,3% i frega les 69.000 unitats. Si es té en compte que el gener del 2023 es van matricular gran part de les comandes que es van fer al novembre i desembre del 2022 i que van endarrerir els seus lliuraments per falta de camions porta vehicles, el gener passat ha donat bones dades. És cert que seguim molt lluny de les xifres del 2020, però començar l’any a l’alça ens insufla optimisme”, ha apuntat el director de comunicació i màrqueting d’Anfac, Félix García.

Un sector que s’adapta a tota mena de crisi
Un altre aspecte que destaca Afnac dels resultats obtinguts aquest mes de gener és que el sector de l’automòbil se sap adaptar a tota mena de crisi “endògenes i exògenes”. En aquest sentit, García subratlla que ara estan patint “els retards ocasionats pels atacs terroristes al Mar Roig que obliguen els vaixells de mercaderies a envoltar l’Àfrica per arribar a Europa i la forta sequera que pot afectar no només la rutina de les persones sinó la producció de tota mena de béns”, però s’aventura a fer una estimació de vendes per a tot l’any 2024: “veurem com es comporta el febrer, però, amb aquesta xifra i, amb totes les cauteles de ser el gener, es podria estar a prop del milió de turismes nous el 2024”.
L’objectiu és consolidar l’electrificació amb l’ajuda del govern espanyol
Un altre objectiu que es marca la patronal Afnac per a aquest 2024 la consolidació definitiva de l’electrificació al nostre país perquè, segons apunta, el director general José López-Tafall, l‘estat espanyol segueix “lluny” de la mitjana europea, que se situa en el 22,3% i, en aquest sentit, avisa que “la bretxa entre els que acceleren i els que ens quedem enrere és cada vegada més gran”. Així, subratlla que les marques ja han posat els models als mercats i ara reclamen crear “un context que incentivi la seva compra”. És per això, que el director general de la patronal reclama al govern espanyol “mesures” per impulsar el mercat i proposa “substituir el pla MOVES actual per un amb ajudes directes en la compra, una fiscalitat favorable, especialment enfocades a les empreses amb deduccions a l’IVA i a l’impost de societats i una agilitat més gran en la posada en marxa de nous punts de recàrrega d’accés públic”. “Encara estem a la cursa de l’electrificació, però ara no és moment de relaxar-se, sinó d’actuar i consolidar el vehicle elèctric com a opció de compra”, conclou.