El Govern està treballant perquè el projecte de pressupostos del 2024 sigui “expansiu”. Així ho ha avançat la consellera d’Economia i Hisenda de la Generalitat, Natàlia Mas, que ha afegit que tot i el caràcter “expansiu” dels comptes —a causa del “context de creixement econòmic” actual— ho seran menys que els pressupostos d’aquest 2023. Durant la seva intervenció, Mas ha assegurat que Economia i Hisenda fa setmanes que treballa en el projecte dels comptes catalans de l’any vinent i que la feina interna està ja “preparada”.
En aquesta línia, la consellera ha defensat que els comptes, més enllà de “visualitzar el projecte polític” del Govern han de “permetre canalitzar aquests majors recursos en despesa i inversions públiques”. “Són recursos que pertanyen a la ciutadania i s’han de canalitzar per enfortir els serveis públics, la capacitat industrial i les tecnologies de recerca que tenim”, ha reblat Mas. Finalment, Mas ha assegurat que confia poder tancar l’acord dels pressupostos “amb la màxima brevetat possible” i ha destacat que, com en el cas dels pressupostos de l’any passat, han incorporat al procés d’elaboració els “agents econòmics i socials”.
Sense dades d’execució d’infraestructures
Paral·lelament, la consellera també ha carregat contra el govern espanyol, concretament contra el Ministeri de Transports, per no haver publicat encara el balanç territorialitzat d’inversions en infraestructures. En aquesta línia, la consellera ha recordat que la previsió inicial de la seva publicació era el maig, posteriorment al setembre i, de moment, continuen sense ser publicats. Una situació que el Govern ha denunciat reiteradament i que considera “greu”.
“Són dades que els ciutadans tenen tot dret a conèixer”, ha insistit Mas que també ha recordat que la no execució d’infraestructures estatals a Catalunya “afecta el dia a dia” de ciutadania i les seves empreses. És per això que com a exemple ha posat l’exemple concret de la no inversió acumulada del 72% en la xarxa ferroviària, a Renfe i Adif, que ha relacionat directament amb el “desgavell de Rodalies”. “Reclamem que es publiquin les dades i es facin les inversions com a altres territoris” de l’estat, ha tancat, tot considerant “inacceptable” que, en canvi, a Madrid, s’arribés a un 122% d’execució de mitjana des de 2015.
El 77% dels Next Generation, mobilitzats
Per altra banda, la consellera Mas ha explicat que Catalunya és el territori de l’estat que “més ràpid” ha mobilitzat els fons europeus, arribant en aquests moments a un 77% de la subvenció total —2.371 milions d’euros dels 3.444 milions assignats a Catalunya en diferents conferències sectorials—. Els recursos, ha afegit, han arribat ja a un 96% del territori català.
En aquesta línia, Mas ha indicat que des del Govern se centraran en la gestió dels NextGenerationEU i ha apuntat que en els casos de convocatòries estatals, el marge de maniobra és més limitat i la seva finalitat no s’ajusta prou a les “necessitats del territori”. Amb tot, ha avançat que encara queda “camí per recórrer amb noves convocatòries dins del mateix mecanisme de Next Generation, de préstecs amb condicions avantatjoses”, on també participarà l’Institut Català de Finances.
Addicionalment, Mas ha explicat que la Generalitat treballa amb els governs del País Basc i Navarra per reclamar un PERTE regional, un mecanisme que hauria de permetre agregar els romanents de les diferents convocatòries. La idea és poder-los destinar a “convocatòries ben adaptades a les necessitats del territori i les especificitats de cada part de Catalunya”.