El preu del lloguer català ha incrementat en els últims mesos de manera abrupta. Aquesta mateixa setmana es feia públic un informe d’Idealista que col·locava els lloguers de Catalunya en el seu màxim històric, ja que assolien la desorbitada xifra de 16 euros per metre quadrat. A més, Barcelona ja s’ha convertit en la ciutat més cara de l’Estat per llogar-hi un pis. Davant d’aquesta qüestió, tant sindicats com l’administració pública confien plenament en l’aprovació de la llei estatal de l’habitatge que, entre altres mesures, posa molt d’èmfasi en una nova regulació del preu del lloguer. “Els preus s’han de congelar i baixar tots aquells que es trobin per sobre el límit que estipuli la llei un cop aprovada”, expliquen fonts del Sindicat de Llogateres.
No és la primera vegada que es proposa una regulació del preu del lloguer, de fet, a Catalunya ja n’hi va haver una, que segons afirmen les fonts sindicals, “va fer baixar els preus un 5%”. Tot i això, avui dia aquesta regulació no existeix perquè el PP va presentar un recurs al·legant que el govern català no tenia competències sobre la regulació ja que era cosa del govern espanyol. Tot i la lluita sindical, la normativa va acabar desapareguen. Així doncs, en l’actualitat el lliure mercat s’ha apoderat del lloguer dels habitatges catalans.
Tal com defensen els sindicats, l’única manera d’aconseguir estabilitzar la situació és mitjançant una llei que reguli els habitatges catalans amb mesures contundents i aplegui les iniciatives que han presentat ells, però també l’administració pública. La ja mencionada llei de l’habitatge, però, continua estudiant-se i, de moment, podria presentar-se a finals de març. “Vam donar suport a la regulació del lloguer quan es va implementar a Catalunya i actualment també recolzem el projecte de llei estatal de l’habitatge”, asseguren fonts de la comissió d’habitatge de Comissions Obreres.
Tot i això, hi ha alguns experts que desmenteixen que la regulació del lloguer sigui la millor manera d’estabilitzar els preus. De fet, algunes ciutats europees ja s’ha implementat la regulació dels preus, el que ha provocat una allau de pagaments en negre per tal d’aconseguir l’habitatge. Així doncs, a ciutats com París, es paga de manera legal el preu màxim que estipula la normativa i de sotamà allò que demana com a extra el propietari. El Sindicat de Llogateres, en ser preguntat pel TOT Economia sobre aquesta qüestió remarca que és necessària una regulació, ja que les il·legalitats ja s’estan perpetrant en l’actualitat. “Hem de crear un sindicat fort des d’on poder ajudar a totes aquelles persones que es trobin amb injustícies i lluitar contra aquestes irregularitats”, detalla el sindicat, que afegeix que “per molt que la regulació pugui despertar il·legalitats, és necessària per al bon funcionament del sector de l’habitatge”.
Una llei complexa i amb conflicte d’interessos
Aquesta esperada regulació del preu del lloguer no és l’única proposta que es presenta en aquesta llei estatal de l’habitatge. Segons afirmen les fonts sindicals, també hi ha una quantitat de mesures que s’han anat proposant per protegir molt més als llogaters. Tot i això, no és cap secret que la llei porta coent-se anys, el que podria suposar que no acabarà de veure la llum mai. Els sindicats, però, es mostren esperançats, però no perden de vista que “hi ha moltes coses en joc i també molts interessos“, asseguren. En aquest sentit, comenten que “les polítiques d’habitatge dels últims 20 anys estan pensades per posar facilitats als propietaris i no protegir als llogaters”. Amb tot, doncs, s’espera que aquesta llei es converteixi en una guia de bon comportament en el sector. “Estem segurs que amb les mesures podrem reduir a la meitat la rendibilitat de tenir pisos en propietat de grans tenidors i fons voltor”, diuen des dels sindicats.

Entre les mesures que es volen dur a terme hi ha el replantejament del pagament dels honoraris de les immobiliàries o la seguretat del retorn de la fiança un cop s’acaba el contracte de lloguer a un pis. En el primer cas, actualment paguen les gestions de les immobiliàries els mateixos llogaters, una situació “injusta” -en paraules del Sindicat de Llogateres-, ja que qui contracte els serveis de l’empresa és el propietari. El segon cas, però, va lligat a les irregularitats que denuncien els sindicats, perquè moltes vegades les fiances no es tornen al·legant problemes inexistents en els pisos llogats. Aquesta pràctica -molt freqüent segons les dades del sindicat- també s’ha mencionat a les converses amb el ministeri de Transport -qui gestiona la nova llei de l’habitatge- per incloure-ho i “posar sancions més eficients davant d’aquestes il·legalitats”, explicat fonts sindicals.
El parc d’habitatge públic com a solució a llarg termini
Una iniciativa que pot ser la solució més viable segons els experts i que també hi donen suport els sindicats és la compra de pisos per part de l’administració pública. L’Ajuntament de Barcelona ja ha proposat iniciatives per convertir molts habitatges en parcs de lloguer protegits, és a dir, pisos en els quals poden accedir gent de rendes baixes i en risc d’exclusió. “El 2015, el parc d’habitatge públic de l’Ajuntament de Barcelona era de 7.500 habitatges, una xifra que ha augmentat en 4.000, fins als 11.500”, asseguren des de l’ajuntament. Actualment, hi ha prop de 2.000 pisos més en obres. Tal com afirmen fonts de l’ajuntament, “l’increment no només es deu a la construcció sinó també a la compra, que es tradueix en 1.500 habitatges des del 2015 i a la captació, amb un miler més que el 2015”.
La SAREB, el banc que es va crear per absorbir tots els béns que es van expropiar durant el rescat bancari, és una de les grans tenidores de pisos a Catalunya. Un dels clams dels sindicats és que s’autoritzi a l’administració pública catalana o bé als ajuntaments a comprar aquests pisos per convertir-los en lloguers públics assequibles. “El parc públic de la SAREB hauria de pertànyer a l’ajuntament”, asseguren les fonts de Comissions Obreres. Segons afirma l’ajuntament barceloní, una de les operacions d’èxit del 2022 va ser signar un acord amb la SAREB per regularitzar un lloguer assequible per a 300 famílies.
Els lloguers de temporada, un problema afegit a Barcelona
No només són els sindicats els quals asseguren que regular el preu del lloguer és una solució a l’augment de preus, també l’Ajuntament de Barcelona s’ha mostrat a favor de la proposta. De fet, fons de l’administració pública barcelonina recorden que és necessari treballar per una “llei estatal d’habitatge que garanteixi un control i regulació dels preus del lloguer, incloent-hi també els lloguers de temporada, per evitar increments abusius i desmesurats que comportin l’expulsió de veïns i veïns dels seus barris”. En aquest sentit, Barcelona té un problema afegit que es veu en menys mesura en altres llocs de Catalunya, ja que els propietaris prefereixen aferrar-se al buit legal dels lloguers de temporada -estades de màxim 11 mesos- abans de donar contractes de llarga durada, és a dir, el que estipula la llei, de cinc o set anys. “D’aquesta manera s’asseguren la no permanència i poden apujar el preu del lloguer d’un any a un altre”, expliquen les fonts del Sindicat de Llogateres.
Amb tot, la situació dels lloguers catalans continua sent insostenible i calen iniciatives que proposin una nova manera de gestionar el sector. Tant els sindicats com l’administració barcelonina coincideixen en dipositar les seves esperances en la llei estatal de l’habitatge que, segons ells mateixos afirmen, conté mesures per fer disminuir el preu del lloguer, entre elles limitar-lo. Tot i això, s’haurà d’esperar a la publicació del text, una data que encara no està clara i, davant d’aquesta incertesa, les fonts sindicals continuen assegurant que ens trobem davant d’una “situació catastròfica”.