MónEconomia
Junts i ERC xoquen al Congrés pel futur de l’impost a les energètiques

La reforma fiscal que el govern espanyol va intentar adherir al projecte de llei per a la instauració de l’impost del 15% a les multinacionals continua encenent el panorama polític; també a Catalunya. Després de l’entrebancada comissió d’Hisenda del passat dilluns, que va deixar caure bona part de les mesures clau del cap de l’executiu Pedro Sánchez, Junts i Esquerra Republicana de Catalunya arriben enfrontats a la sessió plenària d’aquest dijous. La portaveu del partit del president a l’exili Carles Puigdemont a la cambra baixa espanyola, Míriam Nogueras, ha acusat el ministeri d’Hisenda de “vendre fum” amb l’acord amb els republicans, el BNG i Bildu per recuperar el gravamen a les energètiques. Segons ha posat sobre la taula Nogueras en una entrevista a Ser Catalunya, “en la darrera legislatura s’ha vist que el que s’ha anunciat no s’ha acabat complint”; amb una sèrie de “titulars buits” sense repercussió material. Una acusació que ha rebut les crítiques de la diputada d’ERC Pilar Vallugera, que ha defensat l’entesa de la seva formació amb Moncloa. “No sé què considera Nogueras com a fum. Per fer política has de tenir confiança en les negociacions”, ha respost a la mateixa cadena.

En aquest sentit, Vallugera ha assegurat que des del partit confien als compromisos que el departament dirigit per Maria Jesús Montero va arribar la matinada de dilluns a dimarts, assegurant el seu vot al paquet fiscal que baixa aquest dijous al ple del Congrés. “No tinc cap paper firmat, però si no et pots fiar de la paraula de la vicepresidenta primera, ja pots anar plegant”, ha declarat. Esmena així les velades amenaces que el portaveu Gabriel Rufián feia des de la tribuna parlamentària el passat dimecres, quan assegurava que el PSOE “tindria problemes” si no s’anunciava el decret amb la pròrroga a l’impost energètic. Val a dir que la mateixa Nogueras ha refredat les expectatives aixecades en les darreres hores en negar “haver negociat cap exempció per a ningú” -en referència a les concessions anunciades per hisenda per evitar que abonin el gravamen les companyies que facin inversions en descarbonització-. “Si s’ha de pagar l’impost, que el pagui tothom. El que no acceptarem és el que hi ha sobre la taula”, ha reblat.

La diputada d'ERC, Pilar Vallugera, en una intervenció al Congrés dels Diputats / ACN
La diputada d’ERC, Pilar Vallugera, en una intervenció al Congrés dels Diputats / ACN

“Obligant a posicionar-se”

La norma, a parer de Vallugera, serà un “acord de mínims que satisfà a tothom”. Una postura compartida que “obligarà a posicionar-se” a totes les formacions de l’hemicicle, inclòs Junts per Catalunya. En aquest sentit, la diputada ha llançat un atac cap als juntaires, fent referència a partits que “no volen de cap manera que les energètiques siguin gravades”. Nogueras ha estat especialment crítica amb aquesta ofensiva per part del “bloc d’esquerres”, a qui acusa de “demagògia i gesticulació” per tirar endavant la taxa. Val a dir que la posició dels partits catalans no és l’única que determinarà el resultat de la votació. Malgrat que el PNB i EH Bildu ja han compromès els seus vots, no ho han fet els diputats de Podem, que reclamen un compromís ferm per prorrogar la taxa. Ja enmig de la sessió, doncs, Moncloa no té assegurada la victòria; i deixar caure la reforma fiscal seria un batzac d’allò més dur per al govern Sánchez.

Més notícies
Notícia: Les mesures contra el frau petrolier superen el desgavell fiscal al Congrés
Comparteix
La reforma de l'IVA per gravar a priori les extraccions de producte d'un dipòsit fa el salt al plenari després d'una accidentada comissió d'Hisenda
Notícia: CaixaBank assumeix l’impost a la banca al pla estratègic a l’espera del Congrés
Comparteix
Gortázar reitera l'oposició a un gravamen que considera "injust" | El banc espera "veure quin impost s'aprova" abans de fer càlculs definitius
Notícia: Moncloa salva l’impost a les multinacionals sense reforma fiscal
Comparteix
La comissió d'Hisenda del Congrés aprova la taxa del 15% en una sessió maratoniana que les dretes qualifiquen de "segrest" | Els impostos a banca i energètiques saltaran al ple de dijous després d'un acord amb ERC, Bildu i BNG
Notícia: El Congrés engega el debat la reforma fiscal amb el dubte de l’impost a la banca
Comparteix
La posició del PP sobre els impostos a la banca i les energètiques podria ser decisiu perquè el PSOE aprovi la reforma

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Independentista a novembre 21, 2024 | 11:02
    Independentista novembre 21, 2024 | 11:02
    L'extraordinari seria que estiguessin d'acord en alguna cosa.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa