El 17 de maig se celebra a tot el món el Dia d’Internet. Avui dia, comptar amb accés a la xarxa s’ha convertit en un indispensable per a la major part de nosaltres. No obstant això, per gaudir en tot moment dels màxims nivells de seguretat en la nostra activitat en línia és important recordar sempre una sèrie de precaucions bàsiques. És per això, que el director de Seguretat de la Informació del Banc Sabadell, Joan Puig analitza i recorda les constants mesures de precaució que s’han de prendre per navegar amb seguretat per Internet.
Quins són les principals amenaces que podem trobar-nos quan naveguem per internet?
Navegar per Internet en si no és una activitat de risc. Però ens exposa a intents d’enganys per robar les nostres dades, per instal·lar-nos programes maliciosos, o fins i tot defraudar-nos. Si tenim en compte una sèrie de mesures de precaució i de protecció bàsiques, podem evitar els enganys anteriors. A més, les empreses i molt especialment les entitats financeres disposem de les mesures tecnològiques necessàries per a proporcionar als nostres clients les màximes garanties en aquest sentit.
Quines serien les principals amenaces?
Contra el que pot semblar en un primer moment, els més importants potser no són de tipus tecnològic, sinó que procedeixin de coses tan senzilles com anomenades telefòniques fraudulentes, que aconsegueixen que els proporcionem els nostres personals suplantant a entitats oficials o bancàries. En cas de rebre una trucada telefònica, no hem de proporcionar les nostres dades o credencials. El millor és penjar i cridar nosaltres directament a la nostra entitat per a assegurar-nos que aquesta crida rebuda no era fraudulenta. Un altre dels riscos més importants són els enllaços que ens poden arribar a través de correus electrònics o missatges de whatsapp o similars, i que si fem “clic” en ells poden tractar d’enganyar-nos o infectar-nos l’ordinador amb algun virus o programa maliciós.
Quins riscos pot tenir obert un enllaç que hem rebut per correu?
El més habitual seria entrar en una web falsa que imiti a la perfecció la web del nostre banc o d’un comerç electrònic de confiança, i una vegada allí introduir en els formularis d’accés les nostres dades personals. Per evitar aquest tipus de frau, cal anar amb molt de compte amb els enllaços que ens arribin, sobretot si ens arriba de part d’algú que no coneixem, o sense que els hàgim sol·licitat. El millor és sempre introduir nosaltres, directament, l’adreça de la web en el navegador. Cal desconfiar també especialment d’aquells correus electrònics que tenen ofertes comercials especialment atractives, mal redactades, o que ens transmeten urgència. Són el “ganxo” perquè entrem en l’enllaç. Si una oferta ens interessa o una alerta ens preocupa, el millor és anar nosaltres directament a la web del comerç, banc o organisme en qüestió i buscar-la allí per a comprovar si és verídica.
Les xarxes wifi públiques i les contrasenyes també poden ser factors de risc…
Efectivament, és millor evitar les xarxes de wifi públiques, i en tot cas si entrem a elles no usar-les mai per a realitzar cap mena de transacció econòmica, ja que la major part de vegades no podem tenir seguretat de qui ens està proporcionant aquest senyal wifi, i per tant no podem saber si estan captant les dades que introduïm en formularis, com per exemple les contrasenyes. I en el que fa referència a aquestes, el millor és no utilitzar la mateixa contrasenya per a totes les pàgines web o serveis en línia dels quals siguem usuaris, i canviar-la si sospitem que pugui haver-se vist exposada.
Què ens pot explicar de les mesures de seguretat que el banc té implantades en el seu web?
Sense entrar en els detalls tècnics, la web del banc té mesures de seguretat perquè els clients puguin operar i fer les seves gestions bancàries amb tota la tranquil·litat del món, protegint la comunicació entre els usuaris i el banc, comprovant la identitat dels clients, i evitant accessos no autoritzats. Per tenir tota la informació poden visitar www.bancsabadell.com. En la part inferior trobaran un enllaç cap a l’apartat “seguretat” i allí tenen tots els detalls i un bon nombre de consells i bones pràctiques a seguir. En tot cas, m’agradaria afegir alguna cosa: és molt important que els usuaris tinguin sempre actualitzades amb les seves últimes versions les apps que utilitzin i els seus sistemes operatius, tant en el mòbil com en l’ordinador. I que tinguin també instal·lat un antivirus, és una mesura que ens pot ser de gran utilitat.
Finalment, si algú té en algun moment la sospita que la seva seguretat informàtica s’ha vist compromesa, què ha de fer?
Contactar amb nosaltres immediatament. Ens tenen a la seva disposició 24 hores al dia, els set dies de la setmana en el telèfon 963 085 000, en info@bancsabadell.com o en les nostres xarxes socials (Twitter, Facebook i Instagram).