MónEconomia
La Xina competirà amb Airbus i Boeing amb dos grans avions de passatgers
  • CA

Després d’irrompre al mercat del vehicle elèctric, la Xina es proposa competir de tu a tu amb els fabricants occidentals de grans avions de passatgers. La Corporació Aeronàutica Comercial de la Xina -Comac, per les seves sigles en anglès- prepara la posada en marxa de la producció de dos nous models que pretenen enfrontar-se amb Airbus i Boeing, les dues grans dominadores de la producció global d’aeronaus. Així, el C919 i l’ARJ21 començaran aviat la producció, i la companyia espera subministrar-los al conjunt de la seva cartera de clients globals l’any 2030. Val a dir que el primer dels dos, el C919, ja opera en algunes aerolínies xineses; i altres empreses del sector al gegant asiàtic n’haurien demanat ja un miler; si bé l’objectiu és optar a contractes també amb les principals operadores europees i estatunidenques. Ara per ara, però, la Comac no compta amb una capacitat de producció suficient per atendre totes les comandes. Amb els límits actuals, segons la consultora estratègica Oliver Wyman, seria possible traure a circulació uns 600 vehicles en els pròxims 10 anys.

El límit dur que pateix Comac per assolir ritmes productius compatibles amb el mercat occidental és la cadena de proveïment. Els grans productors i comercialitzadors de peces i motors per a l’aviació comercial es troben a Europa i els Estats Units, fet que dificulta l’accés de les empreses xineses a aquestes línies productives. “Els proveïdors solen atendre primer clients de tota la vida, i en molts casos ja tenen dificultats per satisfer la demanda”, apunten des d’Oliver Wyman en el marc de la darrera edició del seu informe anual Global Fleet & MRO Market Forecast, que estima les tendències al món de l’aviació comercial i les claus per al sector de cara a futur. Amb aquestes limitacions, els experts deixen constar estimacions poc falagueres. “La necessitat de Comac d’augmentar la producció significa que és poc probable que sigui un factor significatiu en el mercat aeroespacial mundial” en la dècada analitzada, fins al 2034.

Imatge d'arxiu d'un avió enlairant-se a l'aeroport de Barcelona - el Prat / AENA
Els competidors internacionals de Comac compten amb una cadena productiva més propera que la xinesa / AENA

Operatives diferents

El model C919, ja operatiu a la Xina, és la primera aeronau dissenyada íntegrament al país asiàtic que compta amb una marca independent de propietat intel·lectual. La seva primera aparició al mercat va ser l’any 2015, si bé no va operar fins dos anys després, quan s’hi va realitzar el primer vol de proves. L’operació comercial completa de l’avió va encetar el maig del 2023, i a principis de la pròxima dècada hauria d’estar en funcionament complet. Per altra banda, l’ARJ21 és un model preparat per a trajectes de curt abast, amb un centenar de passatgers i capacitat per recórrer fins a 3.700 kilòmetres. La primera entrega d’aquest producte a Transnusa, aerolínia amb seu a Jakarta, a Indonèsia. Segons Comac, les xifres d’atracció de clients en aquesta línia són “bones”, i el mercat s’hi comença a apropar.

Més notícies
Notícia: Quatre errors que poden fer fracassar un negoci en línia
Comparteix
Subestimar la importància de la seguretat o descuidar l'experiència de l'usuari són obstacles pel creixement i la rendibilitat empresarial, segons PaynoPain
Notícia: Europa sumarà més de 300 hotels nous l’any 2024
Comparteix
Cinc països concentraran més de la meitat de la construcció hotelera i els hotels de luxe seran els que més es construiran
Notícia: Espanya, reprovada també als EUA per les polèmiques primes a les renovables
Comparteix
Suïssa emula Alemanya i condemna Espanya a pagar 30 milions d'euros a l'energètica francesa EDF
Notícia: La inflació de l’eurozona es manté en el 2,4% a l’abril
Comparteix
Les taxes anuals més baixes es van registrar a Lituània (0,4%), Dinamarca (0,5%) i Finlàndia (0,6%)

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa