El president dels Estats Units, Donald Trump, manté la seva estratègia de pressions contra els socis comercials malgrat els acords aranzelaris diversos que ha signat durant l’estiu. La rendició de la Unió Europea, el Japó o Corea del Sud no han estat suficients per calmar l’ofensiva del mandatari, que ara busca canviar les regulacions digitals que, assegura, “discriminen les empreses nord-americanes“. “Els impostos digitals, les regulacions de mercats o de serveis digitals, estan dissenyades per fer mal a les corporacions dels EUA“, ha acusat en un post a la seva xarxa social, Truth Social. Sense esmentar-les, ha posat al centre de la diana dues de les normatives estrella de la Comissió Europea la passada legislatura: la Digital Services Act i la Digital Markets Act. A més, també situa l’Estat Espanyol -i França, Itàlia o el Regne Unit- com a enemics a batre, en tant que tots ells tenen impostos als serveis digitals.
Les normatives comunitàries, val a dir, tenen com a objectiu els efectes adversos de les posicions de domini sobre el mercat que busquen establir les grans tecnològiques dels EUA. La Digital Markets Act és explícita en la seva motivació antimonopoli contra gegants com Facebook o Amazon. En ambdós casos, Brussel·les ja ha imposat multes històriques per violacions de les lleis de la competència, davant els diversos intents de les empreses d’expulsar els competidors dels seus canals de venda. També ha succeït amb Alphabet, matriu de Google, a qui han acusat d’aprofitar la concentració de les aplicacions mòbil en el marketplace d’Android per enfortir la seva posició entre els consumidors del continent.

Contra aquestes normatives, Trump ha posat sobre la taula “aranzels substancials”, entre acusacions de “faltar al respecte” les corporacions estatunidenques mentre “es dona via lliure a les tecnològiques xineses”. Val a dir que Europa ja ha deixat fora dels seus espais de negoci companyies xineses de la mida de Huawei o ZTE -amb l’excepció de l’Estat espanyol, que manté contractes amb la tecnològica de Ren Zhengfei-.
Un canvi normatiu “no està sobre la taula”
No és el primer cop que el Despatx Oval intenta modificar a distància les regulacions europees en matèria de serveis digitals. El mandatari ja va intentar imposar reformes normatives en aquest sentit en el pacte comercial que va firmar amb la presidenta de la CE, Ursula von der Leyen, a Escòcia a finals de juliol, i que va ratificar la passada setmana. L’executiu europeu, val a dir, s’hi ha negat en rotund. Després de la reunió, la mateixa Comissió va llançar un comunicat avisant que “s’ha deixat molt clar als Estats Units que els canvis a les regulacions digitals no estan sobre la taula”. Trump, val a dir, ja ha aconseguit torçar el braç del Canadà en aquest àmbit, enmig de les negociacions per evitar els aranzels del 25% a tots els seus productes; mentre que el Regne Unit ja considera eliminar l’impost als serveis digitals del 2%.