El sector agroalimentari europeu cerca seguretats davant les amenaces aranzelàries de Donald Trump. La consultora LLYC ha elaborat un informe per analitzar les alternatives de la indústria després que Trump hagi amenaçat d’imposar un aranzel del 25% al conjunt del sector i una supertarifa del 200% a productes d’alt valor afegit, especialment al vi i les begudes espirituoses. L’escalada va arribar després que Brussel·les reactivés l’impost del 50% a les importacions de whisky i bourbon del país nord-americà. En aquest context, els analistes proposen als empresaris del món agro cercar nous mercats i “innovar” per trobar el valor afegit en noves cistelles.
En aquest sentit, el document defensa que l’agroalimentari europeu hauria de “teixir aliances” amb els mercats essencials de la regió Àsia-Pacífic i de l’Amèrica Llatina. La Xina o el Japó han estat històricament mercats molt profitosos per a productes com els derivats del porc o les taronges, especialment actius als Països Catalans. Pel que fa al Con Sud, l’acord amb el Mercosur obre la porta a facilitar les exportacions en sectors amb marges amples, precisament el vitivinícola, així com l’olivera. A més, insten els negocis estatals a “desenvolupar plans de contingència” per cobrir les pèrdues que podria generar el proteccionisme trumpista.

Més enllà de la cerca de nous mercats, la consultora opina que les noves fronteres comercials haurien de servir per esperonar la innovació dins el sector agroalimentari. En aquest sentit, insten a millorar la seva imatge de mercat i aprofitar el seu valor afegit, com ara l'”autenticitat” o la responsabilitat social, molt més marcada que entre les productores primàries nord-americanes. Tot i això, la clau rau en l’elaboració d’un pla per a “l’autonomia estratègica” europea, que permeti no dependre de les importacions estatunidenques. Sectors com el vitivinícola tenen als EUA un dels seus principals clients, amb exportacions milionàries. També parts de la indústria porcina, el ramat boví o el xai poden patir reduccions substancials del seu mercat.
L’experiència de Trump
Val a dir que l’agroalimentari europeu treballa en terreny conegut. A diferència d’altres sectors, el primari del continent ja es va enfrontar a un primer paquet d’aranzels el 2018, al bell mig de la primera administració Trump. Llavors, les empreses olieres de l’Estat van patir un batzac del 80% a la seva quota de mercat als EUA. En aquest sentit, el director de l’oficina alimentària de LLYC, Fernando Moraleda, assegura que s’ha de reivindicar la “diversitat alimentària” i l'”enorme qualitat” del producte local, molt superior de la competència nord-americana. “S’han de convertir els riscos en oportunitats”, conclou el directiu.