La política comercial occidental, cada cop més encarada cap a la protecció de les indústries automobilístiques locals davant la competència asiàtica, només ha aconseguit esperonar les companyies xineses. Així ho ha revelat el CEO de Xiaomi, Lei Jun, en l’esdeveniment anual organitzat per la tecnològica per a directius i treballadors. Segons el primer directiu d’una de les grans firmes de tecnologia mòbil del continent, recentment afegida a la cadena de valor de la mobilitat, “si no hagués estat per l’enorme impacte de les inesperades sancions nord-americanes, no hauríem entrat precipitadament en aquesta complexa indústria”. Jun fa referència, en el seu discurs, a les multes imposades pel llavors president Donald Trump, cap al final de la seva estada en la Casa Blanca, sobre el fabricant de dispositius mòbils. El valor de l’operativa, segons el conseller delegat, podria voltar els 10 milions de dòlars; atès que han rebutjat ofertes de finançament a aquesta escala.
Actualment, el model SU7 de la multinacional tecnològica ja ha venut unes 25.000 unitats, i s’espera que pugui entregar-ne unes 100.000 durant el 2024. L’objectiu de vendes a curt termini, doncs, volta els 120.000 vehicles acordats; un augment substancial respecte de principis d’any, quan els de Jun esperaven traure al mercat poc més de 76.000 unitats. Val a dir, a més, que la primera entrada de Xiaomi al món de l’automòbil només està disponible fins ara a la Xina; si bé el seu propòsit és el d’esdevenir una escuderia global. Segons el CEO, l’objectiu de la jove branca és “acabar competint directament amb fabricants tradicionals com Tesla, BMW, Audi i Mercedes-Benz”.

Biden i Trump, d’acord
La política comercial internacional és, tot i els efectes sobre la competència, un dels espais on ambdós candidats a la presidència dels Estats Units estan en intens acord: de fet, Joe Biden ha imposat ja gegantins aranzels a diversos productes del seu gran competidor global. En concret, un dels seus darrers moviments abans de la campanya va quadruplicar l’impost a les importacions de cotxes endollables del gegant asiàtic: la taxa, prèviament en el 25%, se situa ja en el 100%. En un sentit similar, Trump ha promès mantenir la pressió sobre els fabricants de l’altra banda del Pacífic; tot proposant que “fabriquin automòbils als Estats Units”. De fet, en una jugada ultramuntana, el magnat televisiu ha posat sobre la taula disparar el gravamen fins al 200%. També Europa, cal recordar, s’ha afegit a aquesta tendència: l’actual tensió comercial entre les dues regions, potencialment perniciosa -en una carambola mercantil- per al sector porcí català, sorgeix d’uns nous aranzels propers al 40% imposats per Brussel·les, que veuen com les alternatives asiàtiques avancen per la dreta un teixit local que troba molt difícil agafar la velocitat necessària.