El pas enrere de Donald Trump amb els aranzels ha sacsejat el panorama internacional. Borses com l’espanyola s’han disparat en l’obertura de la sessió d’aquest dijous, registrant increments al voltant del 8% i superant els 12.600 punts, xifres històriques que no es veien des de feia 15 anys. Les reaccions, però, també s’han donat en pla polític, amb diverses personalitats celebrant la reculada del president dels Estats Units. Un dels primers a pronunciar-se ha estat el seu homòleg espanyol, Pedro Sánchez, que en una atenció als mitjans de comunicació ha assegurat que la congelació dels aranzels obre una “porta a la negociació i a l’acord entre països“.
El cap de l’executiu espanyol ha comparegut en el marc de l’acte de clausura del fòrum amb empresaris al Vietnam i poc abans de viatjar a la Xina per reunir-se amb el president Xi Jinping. En el seu discurs, Sánchez ha tornat a fer una aposta pel lliure comerç i ha afirmat que la resposta d’Espanya davant aquesta crisi “està sent ràpida i coordinada amb els socis europeus”. “Ja estem desplegant un pla de resposta i rellançament comercial per protegir els nostres productors, els exportadors i al conjunt de la ciutadania espanyola perquè ni una sola empresa quedarà a la intempèrie”, ha insistit.
Sánchez considera que l’anunci de la imposició “indiscriminada” d’aranzels a tot el món que va fer l’administració encapçalada per Trump la setmana passada va ser una decisió “injustificada i injusta“, a més de “nociva per a tothom“, perquè “en una guerra comercial tothom hi perd”. “Des d’Espanya sempre hem defensat un món de portes obertes on el comerç uneix els nostres pobles i els fa més pròspers”, ha afirmat, perquè “el comerç no és un joc de suma zero i, si un guanya, l’altre també hi pot guanyar”. Cal recordar que el president espanyol ha fet aquestes declaracions hores abans de desplaçar-se a Beijing per reunir-se amb el seu homòleg xinès, l’únic país que ha quedat fora de la política de congelació d’aranzels durant 90 dies. A la Xina, Trump no només no ha abaixat aquesta taxa, sinó que l’ha elevat al 125%.

Augments generalitzats a les borses europees
En el cas de l’Ibex 35, una de les empreses que ha liderat aquest augment històric ha estat la multinacional catalana Grifols, molt exposada al mercat nord-americà i que ahir encapçalava les pèrdues, amb avenços de l’11,1%, tot i que per darrere Banc Sabadell (+12%) i Bankinter (+11,8%) i IAG (+11,8%). Més enllà de l’Estat, la resta de borses europees també han registrat augments importants a primera hora del matí, encapçalades per l’FTSE MIB italià, amb un augment del 7,2%, seguit del DAC alemany (+7%) i el CAC 40 francès (+6,7%).
Pel que fa a l’Àsia, l’índex Nikkei japonès ha tancat amb un increment del 9%, mentre que a la Xina ho ha fet amb verd tot i que amb pujades molt més moderades, com el 0,86% de l’índex China 50 i l’1,16% de Xangai.