La venda de la filial argentina del grup Telefónica a Clarín xoca amb un important escull administratiu. Després de l’anunci de la TelCo espanyola, que cerca concretar la seva primera gran desinversió a l’Amèrica Llatina per un valor de prop de 1.200 milions d’euros, el govern del llibertari Javier Milei ha amenaçat de fer esclatar l’operació, sota al·legacions de conflictes de competència. En un llarg comunicat, la Casa Rosada assegura que, en cas de concretar-se la compra, Clarín concentraria el “70% de l’oferta de telecomunicacions” al país, fet que crearia un “monopoli format gràcies a dècades de beneficis estatals” rebuts pel grup que dirigeix Héctor Magnetto. Identificats aquests greuges, l’executiu ha anunciat que ordenarà la intervenció de l’Ens Nacional de Comunicacions -el gestor de la indústria comunicativa a l’Argentina- i la Comissió Nacionals en Defensa de la Competència, equivalent a la CNMC, per “avaluar si aquesta operació constitueix la formació d’un monopoli“.
Feia temps que Milei es posicionava contra les operacions de concentració al sector TelCo, malgrat que les compres de companyies encaixen històricament amb el seu discurs. En una llarga intervenció política en la gala dels premis de l’Institut Liberal de la República Txeca, Milei va assegurar que “els monopolis només són dolents si són de l’Estat”. “Quan només hi ha un oferent, ho diu el mateix Mises: enfadin-se amb la resta d’empresaris que no ofereixen el producte, no amb l’únic que sí que ho fa”, declarava llavors. Ara, però, fa mà de les capacitats reguladores de l’Estat per “establir un control sobre les transferències, cessions i adquisicions” empresarials en el sector de les comunicacions, davant una fusió que “aniria en contra de la lliure competència i atemptaria contra el procés de desinflació” que, assegura, han accelerat a l’Argentina.

Aliances polítiques
En cas que els organismes públics de control acabin per dictaminar que la compra de la filial de Telefónica per part del grup Clarín genera una situació de monopoli, el govern de Milei s’ha compromès a tirar endavant “totes les mesures per garantir el dret d’elecció dels usuaris, la lliure competència i l’accessibilitat als serveis de telecomunicacions”. El moviment de la Casa Rosada ha cridat l’atenció, atesa la tradicional coincidència entre el discurs del mandatari i la línia editorial de Clarín, el principal mitjà del conglomerat de Magnetto. El rotatiu, cal recordar, es va posicionar com l’oposició mediàtica al kirchnerisme, tant en el darrer període de Cristina Fernández de Kirchner a la presidència com durant el mandat d’Alberto Fernández. Ara, l’ofensiva empresarial de la corporació sembla contradir aquesta aliança tàcita.