La crisi que viu el sector de l’automòbil s’agreuja cada vegada més en un moment en què els fabricants s’enfronten a una caiguda generalitzada de la demanda de vehicles -la qual s’accentua encara més en vehicles elèctrics– i a un minvament de la rendibilitat dels grans grups automobilístics. El canvi de model amb la transformació elèctrica com a horitzó ha obert noves escletxes en un sector que no ha aconseguit recuperar els volums de vendes previs a la pandèmia. De fet, és per aquest motiu que grans companyies de la indústria es veuen obligades a fer front al tancament de plantes de producció, com és el cas de Volkswagen a Alemanya, davant el que la direcció de la companyia qualifica d'”entorn competitiu molt difícil”.
Mentrestant, en un context en què els fabricants europeus refreden el volum d’inversions cap al vehicle elèctric, creix la competència de les companyies xineses i encara polaritza més el mercat. És per aquest motiu que, aquesta darrera setmana, Toyota ha retallat un terç els seus plans de producció mundial de vehicles elèctrics per a 2026 fins al milió d’unitats, 500.000 menys de les estimades fins ara. La companyia japonesa no és l’única que ha maniobrat per reajustar la seva planificació envers el cotxe elèctric. Aquest passat dijous, la sueca Volvo anunciava la seva decisió d’abandonar el seu objectiu de vendre només automòbils totalment elèctrics per al final de la dècada, si no que s’ha marcat com a nova meta que entre el 90% i el 100% del seu volum de vendes globals per a 2030 consisteixi en vehicles electrificats, és a dir, una combinació de models totalment elèctrics (BEV) i híbrids endollables (PHEV).

Per la seva part, els grans fabricants automobilístics dels Estats Units, com ara Ford o General Motors han retardat -o directament cancel·lat- el desenvolupament de nous models elèctrics. Segons asseguren, aquesta mena de projectes no es reprendran plenament fins que torni a escalar la producció i s’abarateixin els plans d’adaptació de les fàbriques i els costos de produir vehicles elèctrics.
Els costos elevats condicionen el sector
Tots aquests productors coincideixen que la indústria del cotxe elèctric està condicionada per uns costos de producció elevats i difícils de rendibilitzar un cop surten a la venda, ja que la demanda de vehicles a Europa està força estancada. A banda, també consideren que la cadena de subministrament europea d’aquest camp encara ha d’acabar de desenvolupar-se, tal com apunta la darrera anàlisi d’ING. Mentrestant, el descens dels preus de les bateries d’ions de liti i la caiguda dels nivells xinesos per sota dels 100 dòlars per kWh plantegen un desafiament per a la creació de noves instal·lacions locals.