El govern espanyol roman amatent a la nova proposta de la Unió Europa d’imposar aranzels més alts als cotxes elèctrics xinesos durant els pròxims cinc anys. El ministre d’Indústria i Turisme, Jordi Hereu, ha demanat “evitar una guerra entre regions” davant l’arribada de l’impost i defensa que tothom ha de complir “les regles del joc”.
La Comissió Europea aposta per apujar els aranzels a les empreses xineses que fabriquen cotxes elèctrics, afirmant que el país asiàtic atorga tals subvencions a les seves companyies que aquestes acaben suposant una competència deslleial per a les marques locals. En tot cas, el ministre creu que canviar el sistema, passant d’un model clarament globalitzat a un altre en què es tanquen totes les regions, suposaria una pèrdua global per a tots els països.

“Nosaltres el que volem és que la UE i la Xina, com la UE i els EUA, tinguin una relació de ‘win-win'”, ha remarcat el ministre en una entrevista a TV3. Hereu ha defensat la “inversió internacional” i advoca perquè pactar en quines condicions arriba a l’Estat. “Estem oberts a aquesta inversió, però amb l’exigència que ens ajudi a reforçar el teixit industrial, és a dir, els nostres inversors”, ha remarcat.
Aturar la competència deslleial
La intenció d’Europa amb aquesta nova mesura és aturar la “competència deslleial” d’algunes marques que fabriquen a la Xina. Hi haurà alguna excepció, com Telsa, que fabrica cotxes al país asiàtic, però no se’n beneficia de les subvencions, diu Brussel·les, que obre la porta a estudiar altres casos similars.
La proposta de la UE arriba mesos més tard que el president dels EUA, Joe Biden, impulsés, en el marc d’un paquet de mesures antiinflacionistes al país americà, un impost a les empreses estrangeres –excepte les que fabriquen al Canadà i Mèxic–. La mesura, pensada sobretot en la competència de les empreses xineses a les empreses locals, també va afectar el continent europeu.
El pas definitiu de Biden, que darrerament ha quadruplicat els impostos a les empreses automobilístiques de la Xina, ha donat via lliure a Brussel·les per aplicar les seves pròpies mesures proteccionistes, malgrat que en un inici havien criticat la política de Biden. Els aranzels europeus oscil·laran entre el 17 i el 38%.