La tensa votació pels aranzels al cotxe elèctric xinès s’ha saldat sense sorpreses. Els governs oposats a les taxes a les importacions automobilístiques del gegant asiàtic no han estat capaços de sumar suports suficients per blocar una mesura que ja ha generat tensions comercials i diplomàtiques amb Beijing. Val a dir, però, que tampoc s’ha agrupat una majoria a favor: amb 10 vots a favor, cinc en contra i 11 abstencions, els executius dels països membres donaran a la CE el poder per convertir en indefinits els gravàmens a la importació de vehicles alternatius.
Segons fonts diplomàtiques han explicat a l’agència Europa Press, Alemanya ha estat el principal opositor al programa, atès l’especialment elevat pes de la Xina entre les destinacions de les vendes internacionals de les seves empreses. A favor, l’embranzida l’han liderat Itàlia i França, seu d’alguns dels grups comunitaris més afectats per la competència internacional, com són Stellantis i Renault. Moncloa, malgrat haver-se mostrat favorable anteriorment, s’ha acabat abstenint, en una crida al diàleg entre potències per arribar a un “acord de preus” que ajudi a superar el conflicte mercantil sense control fronterer.

Competència deslleial
Els aranzels, cal recordar, venien justificats pels importants paquets d’ajudes econòmiques que el govern xinès ha anat facilitant a les seves principals companyies automobilístiques. Aquesta assistència pública, unida a les intenses economies d’escala que ofereix el mercat xinès i el millor accés a matèries primeres, permet a firmes com MG o BYD oferir a Europa preus molt més baixos que els del producte local, una posició que les empreses comunitàries qualifiquen de “competència deslleial”. Cal recordar que la posició de Brussel·les ja ha generat represàlies per part de Beijing, amb amenaces de nous aranzels sobre els productes làctics i porcins de la Unió. El moviment del govern de Xi ha posat en alerta els productors locals, especialment els del sector català del porc, especialment connectat amb la Xina. Les administracions, però, mantenen les portes obertes a continuar dialogant malgrat el xoc comercial, i fins i tot la CE s’avindria a retirar els gravàmens en cas d’assolir una entesa amb la seva contrapart xinesa.