La Comissió Europea ha anunciat aquest dimecres una multa de 500 milions d’euros a Apple i una de 200 milions d’euros a Meta per infringir la Llei de Mercats Digitals (DMA) europea. Aquestes són les dues primeres decisions adoptades per l’executiu d’Ursula von der Leyen en el marc d’aquesta llei europea, que arriben en un context de negociació amb l’administració de Donald Trump als Estats Units per posar fre a la guerra comercial que s’ha iniciat amb els aranzels.
Més concretament, des de la Comissió Europea s’acusa Apple d’incomplir l’obligació d’oferir als desenvolupadors d’aplicacions que distribueixin els seus productes a través de l’anomenada App Store d’Apple la possibilitat d’informar gratuïtament els usuaris d’ofertes alternatives fora d’aquesta plataforma de compres, i de dirigir-los a les ofertes i permetre’ls fer les compres.
Per altra banda, Brussel·les acusa Meta d’infringir amb el seu model de “consentir o pagar”, introduït el novembre de 2023, l’obligació d’oferir als consumidors la possibilitat d’escollir un servei que utilitzi menys dades personals.
La regulació de la competència digital
Aquesta Llei de Mercats Digitals va entrar en vigor el març de 2024 i regula la competència en el mercat digital a la Unió Europea. S’espera que afecti a sis grans empreses tecnològiques a part d’Apple i Meta, com Alphabet (la matriu de Google), Amazon, Microsoft i ByteDance (la matriu de TikTok); ja que segons la Comissió són considerat “guardians” del sector. Amb la llei, Brussel·les pot imposar multes de fins al 10% de la facturació global de cada empresa en cas d’incompliment i de fins al 20% si es produeixen infraccions de forma reiterada.

En el cas d’Apple, la Comissió considera que “la DMA exigeix als ‘guardians’ permetre als desenvolupadors promocionar i oferir directament productes seus fora de l’App Store i, per exemple, col·locar enllaços dins la plataforma de compres cap a altres canals on els usuaris puguin obtenir subscripcions més barates”, ha subratllat un oficial de la UE. “Apple va realitzar alguns canvis el març de l’any passat, però imposa encara restriccions tècniques i comercials que impedeixen als desenvolupadors beneficiar-se completament de canals alternatius. Els consumidors tampoc poden accedir plenament a ofertes més econòmiques”, ha afegit.
A part de la sanció de 500 milions d’euros, la Comissió Europea exigeix a Apple eliminar les restriccions que impedeixen redirigir als usuaris a ofertes de compra alternatives.
La UE analitza els canvis en la publicitat de Meta
Pel que fa a Meta, l’executiu de Von der Leyen ha multat la companyia pel seu model publicitari. Segons la DMA, els ‘guardians’ han de sol·licitar el consentiment dels usuaris per poder fer servir les seves dades personals entre els diferents serveis que ofereixen, però, aquells usuaris que no consentin, segons la normativa, han de poder accedir a una alternativa “menys personalitzada, però equivalent”.

Meta va introduir el novembre de 2024, després de diversos intercanvis amb l’executiu comunitari, una nova versió del model gratuït amb publicitat personalitzada que oferia una nova opció que “suposadament” utilitza menys dades personals per mostrar els anuncis. Ara com ara, la Comissió Europea està analitzant aquesta nova opció i està en converses amb la companyia perquè “proporcioni proves de l’impacte pràctic del nou model publicitari”.
Aquestes multes es donen a conèixer poc després que des del govern dels Estats Units es demanés a Europa, a través del ministre d’Economia espanyol Carlos Cuerpo, que es revisi la taxa Google, que obliga els agregadors de notícies a pagar un cànon per enllaçar i mostrar el contingut dels mitjans de comunicació. Aquesta nova multa per a Apple i Meta, dos de les grans tecnològiques dels EUA, es sent com un altre capítol per part de la UE de voler limitar el poder de les empreses tecnològiques nord-americanes.