La Comissió Europea s’ha convertit en un organisme que intenta vetllar pel benestar social, retornant una mica d’estabilitat a l’economia. Les seves últimes mesures, molt criticades per grans empresaris i propietaris de multinacionals amb alts beneficis, han estat rebudes amb els braços oberts en els estaments mitjans de la societat. Ara bé, les normatives cal que es compleixen i com a tal aquest dijous Brussel·les ha portat l’estat espanyol davant el Tribunal de Justícia de la UE (TJUE) per no haver posat en marxa les mesures necessàries per a aplicar el nou tipus mínim global d’imposició del 15% a les companyies multinacionals i grans grups empresarials.
El tipus mínim de l’impost de societats s’aplica als grups multinacionals d’empreses i als grups nacionals de gran magnitud a la UE amb uns ingressos financers combinats superiors a 750 milions d’euros a l’any. Aquest impost és similar al de les entitats bancàries i les empreses energètiques, que en complir les condicions se’ls treu un 18%. Tots els Estats membre UE estaven obligats a posar en vigor les disposicions legals necessàries per a donar compliment al qual s’estableix en la directiva a tot tardar el 31 de desembre del 2023, i a comunicar immediatament a la Comissió el text d’aquestes disposicions, que havien d’aplicar-se respecte als exercicis fiscals a partir del 31 de desembre de 2023.

L’Estat no és l’únic amb males praxis
Fins a la data, una majoria dels Vint-i-set ha complert aquestes obligacions, amb l’excepció d’Espanya, Xipre, Polònia i Portugal, que encara no han notificat les mesures nacionals de transposició. La Comissió ha reconegut que les autoritats estan fent uns esforços “notables” per a finalitzar la seva legislació nacional d’aplicació del tipus mínim del 15%, però ha decidit denunciar-los davant el TJUE per falta de transposició de les disposicions pertinents de la UE.