El turisme és un dels sectors econòmics més importants del país amb grans aportacions per part de l’Àrea Metropolitana i la Costa Brava. Ara bé, la nova eina de Pimec Turisme, el Hub de l’Economia del Visitant, mostra com el país té un tercer pol importantíssim dins del sector turístic: l’interior del país, on hi ha una demanda turística notable “no sempre avaluada”, i que necessita ser analitzada per millorar-ne l’impacte. De fet, aquells municipis de l’interior del país que no estan en cap classificació ni reconeguts com a destinacions, aglutinen un volum d’oferta d’allotjament similar a la de les destinacions urbanes i generen més pernoctacions que aquestes, superant els 50 milions durant el 2023. Aquestes dades, assegura Pimec, permetran obrir una nova dimensió dins del sector turístic català i veure on es pot incidir per aportar una major prosperitat i benestar al país. En aquest sentit, des de Pimec constaten que aquesta realitat ha estat amagada durant, i per això, cal conèixer millor la realitat turística de Catalunya “per ordenar-la i gestionar-la i, si escau, potenciar-la de forma adequada”.
Més enllà del gran potencial turístic de l’interior de Catalunya, la nova eina de Pimec constata que l’estructura territorial de l’oferta d’allotjament condiciona molt la realitat i el potencial turístic d’una ubicació determinada i, a la vegada, la realitat turística d’un territori condiciona el seu desenvolupament potencial. Alhora, hi ha bosses de demanda significatives, com els turistes catalans, els turistes de la resta d’Espanya, o els que pernocten a casa seva o a casa de familiars i amics, poc conegudes, però que condicionen el perfil turístic dels territoris. És per això que consideren que si no es coneixen bé “és impossible planificar de forma realista el desenvolupament i la gestió de l’activitat turística” d’aquest país. Accedir a aquestes noves dades, asseguren, permetrà avaluar l’impacte de la presència de turistes en la facturació de les empreses, en la renda de les persones, en la pressió sobre el territori o en l’habitatge i treballar a partir d’una “microsegmentació territorial” per identificar noves oportunitats en termes de negoci, promoció o disseny d’ofertes de productes i serveis.
48 milions de turistes el 2023
Entre les principals marques turístiques, Barcelona va generar 44,6 milions de pernoctacions, Costa Brava 37,6 milions, Costa Daurada 34,1 milions, Costa Barcelona 27,8 milions, Pirineus 20,5 milions, Paisatges Barcelona 14,3 milions, Terres de l’Ebre 5,9 milions, Terres de Lleida 3 milions, i la Vall d’Aran 1,8 milions. Per altra part, Barcelona va rebre el 27,1% dels turistes, va generar el 23,5% de les pernoctacions i el 41,1% dels ingressos. D’altra banda, el 44,1% de les pernoctacions van ser de turistes espanyols o catalans, però el 79,3% de la despesa dels visitants la van realitzar els turistes estrangers. En total durant l’any 2023 Catalunya va rebre més de 48 milions de turistes, que van generar prop de 190 milions de pernoctacions, i una despesa total de 27.300 milions d’euros.
En aquest sentit, el president de Pimec, Antoni Cañete, ha apuntat que aquesta nova eina serveix a “la necessitat d’entendre la realitat de l’activitat turística, per ser més competitius i sostenibles i fugint del frontisme i les posicions extremes” que, segons ha dit, hi ha “a vegades en aquest sector”. Per altra banda, Cañete ha explicat que la nova eina que han desenvolupat permetrà al sector conèixer més i millor “la realitat empresarial” del sector i les característiques de la demanda i l’oferta al territori i a allunyar el “frontisme” i les “posicions extremes” que “a vegades” envolten el sector.
La plataforma conté un conjunt de dades i visualitzacions que han de servir a la patronal en la seva anàlisi sobre l’estat d’aquesta activitat empresarial, així com a les administracions públiques catalana i els ens locals. Tot plegat amb l’objectiu d'”aportar coneixement que ajudi tant les administracions públiques com les empreses turístiques a planificar i prendre decisions més informades, coneixent i valorant els seus efectes”, ha destacat el vocal de Pimec Turisme, Àngel Díaz.
A més, Díaz ha explicat que identificar i avaluar aquestes grans bosses de demanda -per exemple, saber si els turistes pernocten en habitatges propis o cases de familiars- permet al sector passar “de rebre visitants a atreure visitants” i complir els tres objectius que veu en el sector com són augmentar la competitivitat, el benestar i el reconeixement. En aquesta línia, l’objectiu del hub és elaborar informes trimestrals mitjançant nous indicadors que analitzin l’economia del visitant i les borses de demanda, ha afegit.
La presidenta de Pimec turisme, Isabel Galobardes, ha destacat la necessitat de saber més, no sols del turisme, sinó de les xifres que es deriven d’aquesta activitat, perquè considera que el futur marca grans reptes que impliquen governar els riscos i impactes del turisme. “L’activitat turística és un motor econòmic estratègic a Catalunya, però per a mantenir-la competitiva i sostenible hem de conèixer com funciona i els seus impactes reals”, ha dit.