La indústria de la música ha estat, sempre, un sector que mou milers de persones a Catalunya i la prova és la llarga tradició de grups que han cantat en català en les últimes dècades. Moure aquesta quantitat de persones implica que és un sector que mou també una bona quantitat de diners. Actualment, Catalunya mou un total de 854 milions d’euros anuals, segons apunta l’estudi presentat aquest divendres per ACCIÓ i Barcelona Music Lab. Tot plegat és possible gràcies a les quasi 400 empreses amb les quals compta el sector al país que donen feina a més de 4.000 persones.
D’aquestes empreses la majoria, un 51%, es dediquen principalment a la música en viu, és a dir tot el que té a veure amb la celebració dels concerts, des de la il·luminació i la construcció d’escenaris fins a les grans promotores musicals. Alhora, aquestes companyies també aglutinen més del 80% de la facturació del sector. Ja molt per darrere trobem totes aquelles empreses que es dediquen a la música gravada, com per exemple les discogràfiques. En aquest cas aglutinen quasi el 30% de les empreses catalanes del sector i una facturació del 10%. Els dos últims subsectors són el corporatiu i el transversal -aquells que aglutinen les tres anteriors- que acaben de sumar el 100% de les empreses i la facturació.
Quins actius té Catalunya?
Més enllà de les dades, l’estudi d’ACCIÓ i Barcelona Music Lab destaca els bons actius que té Catalunya dins del sector musical. Entre els actius, el secretari d’Empresa i Competitivitat i conseller delegat d’ACCIÓ, Albert Castellanos, ha destacat que actualment hi ha 50 empreses que es poden considerar com “music tech”, que no són res més que aquelles companyies que desenvolupen tecnologia pròpia per a la música. En aquesta línia, Castellanos ha destacat que tot plegat és possible gràcies, en part, al fet que Barcelona sigui un dels principals hubs d’innovació a Europa. A més, ha afegit que, de cara al futur, aquest punt pot fer que el sector musical continuï creixent al país.
Per altra banda, el secretari d’Empresa ha destacat que, en la línia amb l’estructura actual del sector, Catalunya, i sobretot Barcelona, s’ha convertit en un escenari ideal per a la música en viu amb grans esdeveniments com el Primavera Sound, el Sònar o el Cruïlla. Això, ha comentat, hauria de facilitar que tota la tecnologia i coneixement que es genera al país faci el salt als escenaris amb una major facilitat. Més enllà del teixit empresarial Catalunya també destaca per tenir un bon sistema de recerca. Un dels casos amb més reconeixement internacional és el Music Technology Goup de la Universitat Pompeu Fabra, considerat el segon més important d’Europa en la matèria.
Les noves tecnologies també són actius musicals
Pel que fa a les tendències de negoci actuals, a Catalunya destaca l’aplicació de la intel·ligència artificial. Tant és així que el 90% de la inversió en R+D+I va dirigit en aquest sentit. Una tendència que s’acomoda amb la presència de grans empreses tecnològiques que han decidit establir al país equips de recerca al país. Una altra de les noves tendències del sector musical és la diversificació de les empreses que el conformen. En aquest sentit, l’estudi apunta que moltes de les empreses estan ja mirant cap a altres costats del sector per seguir creixent i evolucionant. Per exemple, s’ha detectat que els segells musicals estan posant la miranda a la celebració de concerts, o els serveis de streaming estan plantejant-se iniciar serveis de management o producció musical.
Com en tots els sectors actuals, el món financer també està guanyant pes dins del sector musical a través de l’adquisició de catàlegs de música en viu. Aquests actius estan guanyant molt pes en els últims anys, tant és així que en els últims anys els fons d’inversió han acumulat un patrimoni de més de 6.500 milions.