Els grans bancs espanyols de l’Ibex-35 van tancar el 2023 amb gairebé 71.000 milions d’euros en crèdits dubtosos als seus balanços, un 2,3% més que l’any passat, segons dades recollides per Europa Press a partir dels comptes publicats aquestes últimes setmanes, que inclouen el negoci internacional de les entitats. Es considera crèdit dubtós quan existeixen senyals que “l’acreditat no el podrà tornar o si han passat més de 90 dies sense que hagi pagat les quotes”, segons el Banc Central Europeu (BCE).
El Santander, BBVA, CaixaBank, Sabadell, Bankinter i Unicaja tenen una ràtio de morositat mitjana del 2,99%, una mica per sota de la taxa de morositat que elabora el Banc d’Espanya, que el mes de novembre estava en el 3,45%. Així mateix, si es tenen en compte els crèdits de vigilància especial —préstecs presenten algun risc, encara que no hi hagi hagut impagaments—, l’exposició de la gran banca augmenta fins als 242.000 milions d’euros, un 7,4% més que el 2022.

Entitats amb més exposició a crèdits dubtosos
Per entitats, el Santander és el banc amb un major volum de crèdits de dubtosos, que arriba als 36.000 milions d’euros, un 2,8% més que el 2022, per l’augment registrat a mercats estrangers com el Regne Unit, els Estats Units i Mèxic. Les males xifres es compensen, en part, per la bona evolució a altres mercats com l’espanyol, el portuguès i el brasiler. La taxa de morositat es va situar al 3,14% sis punts bàsics més que a tancament de l’any anterior. Així mateix, ha augmentat un 19% la taxa interanual de dotacions per a insolvències fins als 12.458 milions.
Els crèdits dubtosos del BBVA van augmentar un 5,8% —un 7,7% a tipus de canvi constants— fins a superar els 15.300 milions, amb especial focus en les carteres al detall de l’Amèrica del Sud, Mèxic i Espanya. La taxa de morositat era del 3,4% a finals del 2023. Pel que fa a CaixaBank, els crèdits dubtosos se situen en 10.516 milions, 1,6% menys que l’exercici anterior, i la ràtio de morositat es manté estable en el 2,7%. El Sabadell va reduir els crèdits dubtosos en 114 milions, un 0,6% del total, fins als 5.777 milions, i la taxa de morositat es va situar en el 3,5%.