MónEconomia
El govern espanyol promet rebaixar el dèficit al 2,5% de cara el 2025

Fa més d’una dècada que la Comissió Europea reclama a l’estat espanyol que redueixi considerablement el seu dèficit públic i compleixi les normes fiscals. Ara, després de la reactivació de les normes -que es van pactar a finals d’any amb el lideratge de l’exvicepresidenta espanyola, Nadia Calviño– l’executiu espanyol ha promès a la Comissió Europea que situarà el dèficit públic al 3% aquest any i que el rebaixarà fins al 2,5% de cara el 2025. Així ho assegura el document de previsions macroeconòmiques i fiscals que el govern de Pedro Sánchez ha enviat a Brussel·les. A més, en el text, l’executiu espanyol manté que l’economia creixerà un 2% aquest any i un 1,9% el vinent, una dècima per sobre del previst. Segons el document, la demanda interna serà el principal motor de l’economia, en un any en què s’aniran retirant gradualment les mesures fiscals establertes per l’impacte de la guerra d’Ucraïna i la inflació. L’executiu destaca la “positiva evolució” de la inversió relacionada amb el Pla de Recuperació, així com el “dinamisme” de l’ocupació.

Segons s’explica en el mateix document, les perspectives macroeconòmiques que tenen per aquest any i el vinent mostren una “sòlida evolució de l’economia espanyola en un escenari internacional complex”. “Espanya seguiria liderant el creixement econòmic entre les principals economies europees el 2024 i el 2025”, diu l’executiu, que destaca que l’evolució del PIB espanyol és “més de cinc cops superior al de la mitjana de la zona euro”.  

Superàvit fiscal el 2025

Com assegura el document, durant el 2025 el dèficit fiscal es reduirà al 2,5%, però l’executiu també assegura que aquell mateix any ja registraran un superàvit fiscal primari, és a dir excloent els interessos del càlcul. Tot plegat arribarà gràcies al fet que l’executiu preveu que l’esforç d’ajustament estructural continuï en els pròxims anys en el context d’aplicació del nou marc fiscal europeu. L’esforç fiscal estructural primari acumulat des de 2022 permetrà que en 2025 el saldo estructural primari sigui de superàvit (0,1 punts de PIB), d’acord amb les projeccions de l’Executiu.

El president del govern espanyol, Pedro Sánchez / Eduardo Parra - Europa Press
El president del govern espanyol, Pedro Sánchez / Eduardo Parra – Europa Press

En l’apartat del deute públic, l’altra gran assignatura pendent de l’estat, l’executiu considera que l’impuls econòmic, la forta creació d’ocupació i el compromís amb la responsabilitat fiscal permetran seguir la senda de reducció de la ràtio deute-PIB. Aquesta reducció, superior a la projectada, continuarà enguany baixant fins al 105,5%, una disminució de més de 20 punts en quatre anys, i seguirà en 2025, situant-se en el 104,1%. Cal apuntar, però, que això no implica necessàriament reduir el deute en termes absoluts, ja que si l’activitat econòmica creix molt la ràtio cau.

L’atur baixarà de l’11%

Per part seva, el govern espanyol espera que la forta creació d’ocupació a Espanya es perllongui els pròxims exercicis i preveu que s’aconsegueixin nous màxims d’ocupació i una reducció de la taxa d’atur per sota de l’11%, per arribar, l’any 2025 al 10,7%. Aquesta dinàmica es veurà reforçada per un significatiu creixement de la població activa, assegura la Moncloa. El dinamisme de l’ocupació, juntament amb la recuperació de poder adquisitiu dels salaris, serà el principal motor de l’evolució del consum de les llars.

Quant als preus, el Govern estima que en 2024, el deflactor del PIB i del consum privat mantindran un comportament similar i continuaran avançant cap a l’objectiu del 2%. Per a 2025 es projecta una desacceleració del deflactor del consum privat fins a un creixement anual del 2,3% el que, unit a les perspectives d’evolució de la remuneració per assalariat, es materialitzarà en guanys de poder adquisitiu de les llars.

Més notícies
Notícia: La reducció de jornada s’apodera d’un 1 de maig marcat per les eleccions
Comparteix
Representants de gairebé tots els partits han acompanyat als sindicats a la protesta catalana de Barcelona
Notícia: Comença la protesta sindical de l’1 de maig per reclamar la plena ocupació
Comparteix
CCOO i UGT asseguren l'èxit de la manifestació que es replicarà simultàniament en més de 70 ciutats de tot l'estat espanyol
Notícia: Més treball, treball propi: les claus del “model laboral català” per al 12-M
Comparteix
Els sindicats preparen la gran diada de la classe treballadora amb el salari i la reducció de la jornada com a banderes | Els programes electorals constaten l'aspiració d'un món laboral propi a Catalunya
Notícia: Mas sobre la fusió de BBVA: “Els catalans necessiten més financeres, no menys”
Comparteix
La consellera d'Economia mostra "respecte" per a la potencial operació amb el Banc Sabadell

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa