És “urgent i inajornable” que Catalunya obtingui, d’una vegada per totes, el finançament singular. Així ho ha expressat aquest dimarts la consellera d’Economia i Hisenda en funcions, Natàlia Mas, a les portes d’una nova reunió del Consell de Política Fiscal i Financera que se celebrarà el pròxim dilluns 15 de juliol a Madrid. En una roda de premsa per presentar el grau d’execució dels fons NextGenerationEU al país, Mas també ha aprofitat per tornar a lamentar que el finançament autonòmic espanyol, al llarg dels últims 40 anys sempre ha tingut “resultats negatius per a Catalunya”. És per això que ha explicat que el seu objectiu és explicar la proposta de concert català i a demanar “un finançament just per Catalunya”. En aquesta línia la consellera ha afegit que exposar el nostre model que proposa la Generalitat i perquè és “plenament factible”.
Tot i això, la consellera ha recordat que des del Govern sempre han estat crítics amb el fòrum en qüestió perquè “les decisions ja venen preses” i és un espai on el ministeri d’Hisenda informa els diferents territoris del sistema de finançament del 2025 i dels objectius de dèficit. Cal recordar que el govern espanyol té més de la meitat dels vots en aquest fòrum i, per tant, és impossible desbancar el seu punt de vista o proposta en una votació.

A propòsit d’això, cal recordar que el finançament singular ha estat un dels principals cavalls de batalla del Govern i d’ERC en els últims mesos, fins al punt que és una de les condicions dels republicans per poder arribar a acords de cara a una possible investidura de Salvador Illa al Parlament. Per altra banda, cal apuntar també que la mateixa consellera Mas ja ha ofert la proposta de finançament singular a la resta de territoris de l’estat, assegurant que és “extensiva”. Per justificar la decisió, Mas va posar d’exemple Alemanya, assegurant que el model proposat per l’executiu català és similar.