La Generalitat i el conjunt d’organismes públics del país compleixen per primer cop la llei en els terminis de pagament a proveïdors. Segons ha comunicat el departament d’Economia i Hisenda, el període mitjà de pagament dels ens públics del país es va situar el 2022 en 28,83 dies, 1,17 menys dels 30 que estableix com a màxim la llei de mesures contra la morositat en les operacions comercials. L’exercici anterior va acabar amb un PMP de 34,71 dies, encara substancialment per sobre del límit normatiu.
Les institucions catalanes culminen així un descens progressiu del període de pagament a proveïdors des dels màxims registrats el 2018, als volts dels 47 dies. L’evolució culmina el desembre del 2022, amb la millor xifra històrica d’aquesta magnitud, 23,18 dies per pagament –6,82 dies per sota del màxim que estableix la normativa espanyola–. Si bé el 2019 ja es van començar a notar les noves pràctiques de la Generalitat, la pandèmia va frenar bona part de la seva implementació, i el PMP va escalar el 2020 fins als 46 dies. El 2021, però, ja es va apropar al llindar legal, amb 35 dies. De fet, aquell mes de desembre es va assolir un PMP de 23,92 dies per cada factura.
Mesures d’agilització
La progressiva millora del període de pagament a proveïdors respon, asseguren des d’Economia, al “conjunt de mesures amb l’objectiu de millorar el PMP” que la Generalitat va implementar el novembre del 2020. Destaquen el pla de tresoreria, l’eliminació de pràctiques com la fragmentació de pagaments –que tendeix a alentir l’abonament de les factures– o la implementació de la factura electrònica, que actualment cobreix el 95% dels contractes de les institucions del país.
Millores tècniques
El sistema informàtic corporatiu de la Generalitat ha incorporat en els darreres exercicis un conjunt d’actuacions per millorar la comunicació dels períodes de pagament. El sistema de gestió econòmica, comuniquen des del departament, compta ara amb “una sèrie d’indicadors visuals per identificar les factures que estan a punt de superar la ràtio màxim de dies de tramitació”. Així, es posa la prioritat en l’abonament de les factures que s’apropen al període màxim de pagament.