El sector de l’automòbil té poc a celebrar durant el segon mes de l’any. Segons les dades publicades per la patronal espanyola Anfac, la producció de vehicles a tancament de febrer s’ha estancat en termes interanuals, amb una escalada pràcticament inexistent, del 0,7%. Les xifres de l’associació sectorial apunten a poc menys de 228.000 cotxes sortits de les fàbriques espanyoles durant el període estudiat, fet que ha alentit el conjunt del mercat. En paral·lel a la frenada productiva, la indústria automobilística de l’Estat ha registrat un retrocés de set dècimes en les seves exportacions, amb menys de 205.000 vendes a l’exterior.
Val a dir que la tendència acumulada de l’any no és tan negativa si s’atenen les dades dels primers dos mesos de l’any. Un gener especialment actiu ha facilitat que la davallada del febrer faci menys mal a un sector que ha produït en les primeres vuit setmanes de l’any prop de 459.000 vehicles, un 9% més que en el mateix període de l’any anterior. Amb els efectes de les crisis de cadenes de subministrament ja enrere, les empreses automobilístiques han aconseguit sostenir-se fins i tot en un inici del 2024 de fredor econòmica i de consum. Cal recordar que el del cotxe és un mercat que pot prendre mal pels entorns de tipus d’interès elevats, pel rol que el crèdit pren en aquesta mena de compres.

Tensió entre els elèctrics
La penetració del vehicle alternatiu havia estat una de les grans tendències productives del sector de l’automòbil durant els darrers anys. Segons les dades d’Anfac, el febrer no ha seguit aquesta línia –o, com a mínim, no en el conjunt de la indústria– . Els vehicles de zero i baixes emissions han registrat un augment de producció del 5,7% any a any; si bé l’expansió va per barris. Els electrificats –elèctrics purs i híbrids endollables– cauen un 24% en l’àmbit fabril, fins als 23.237; mentre que els híbrids escalen un 62,2% i superen les 18.600 unitats, un 8,2% del total de la producció a l’Estat.
“O accelerem, o ens despengem”
Des de la patronal lamenten la tendència del vehicle elèctric durant les primeres setmanes de l’any. El director general d’Anfac, José Luís López-Tafall, lamenta que el públic encara no els contempla com una opció de compra sòlida. “Sense demanda no hi ha producció –raona el directiu–; per tant, cal incentivar aquesta demanda i establir polítiques que estimulin el mercat”. En aquest sentit, el mateix López-Tafall alerta dels importants riscos que la indústria espanyola enfronta si no entoma la transició als motors elèctrics. “O accelerem el ritme o ens despenjarem de la cursa de l’electrificació”, avisa, tot sentenciant que “ni l’economia, ni l’ocupació ni la indústria s’ho poden permetre”. Sobre el conjunt del mercat, el directiu ha tret ferro a l’estancament, que atribueix a “la normalització dels ritmes de producció i la seva adaptació als imprevistos”.