La càrrega fiscal a Catalunya és objecte del debat empresarial, ja que les companyies del territori fa temps que reclamen revisions i noves propostes davant d’unes imposicions tributàries que troben “excessives”. Aquesta és l’opinió de la patronal Foment del Treball que ha creat un grup d’experts per analitzar les mesures tributàries del govern català i proposar-ne noves. L’autodenominat “G50 d’experts tributaris de Foment del Treball“, busca impulsar noves reformes que no deixi “els catalans vivint aïllats de la resta de l’Estat”, ha dit Josep Sánchez-Llibre, president de la patronal qui també ha afegit que “Els catalans paguem molts més impostos que a Madrid”. Tot i això, ha matisat que el model fiscal ideal no és només el de la comunitat madrilenya sinó qualsevol que prioritzi la competitivitat de les empreses. Com a fet diferencial, la patronal no només proposa analitzar la fiscalitat sinó la despesa pública.
En un acte aquest dimarts a la seu de Foment del Treball, el president de la patronal; la vicepresidenta, Virgina Guinda; el conseller de presidència, Manuel Silva; i Núria Cabré, sòcia de la patronal han presentat tots els participants d’aquest nou grup. Hi ha 46 experts que han estat escollits per a les empreses per formar part d’aquesta comissió. El grup estarà coordinat pel president de la Comissió d’Economia i Fiscalitat de la patronal, Valentí Pich, i Silva, i està previst que s’organitzi en diferents comissions i que presenti un Llibre Verd amb les seves conclusions el pròxim octubre. “Des de Foment del Treball considerem que els ciutadans de Catalunya i les empreses paguem molts més impostos que la resta dels ciutadans de l’estat espanyol”, ha explicat el president de la patronal.
Un grup amb intenció de ser transversal
En el moment que es va començar a coordinar aquest “G50” de Foment del Treball, es demanava una certa transversalitat, és a dir, que hi hagués participants d’altres entitats, així com representants d’esferes diferents de les empreses que formen part de la patronal. Al final, però, no hi ha hagut la gran participació que s’esperava. Ni Pimec ni el Cercle d’Economia, per exemple, formaran part d’aquest grup d’experts. Pel que fa a un dels altres conceptes clau, la paritat, Foment no ha aconseguit una representació equitativa en el “G50”. De fet, dels 46 membres d’aquesta comissió, només cinc són dones. El president de la patronal s’ha dirigit a aquesta situació assegurant que “no complim la paritat i no estan obligats a complir-la en aquest cas”. Així doncs, Sánchez-Llibre ha assegurat que “els experts han estat proposats per les empreses” i ha afegit que “no hi ha tantes dones expertes en fiscalitat”.

Els eixos d’actuació principals
El conseller de presidència ha explicat els eixos principals que es treballaran des d’aquest grup d’experts. En primer lloc, ha mencionat l’anàlisi econòmica general sobre la fiscalitat catalana. D’aquesta manera, el grup pretén parlar amb les empreses del territori sobre l’impacte que tenen les mesures fiscals catalanes en la seva producció. A més, Silva ha assegurat que es farà una comparació amb altres territoris de l’estat espanyol per analitzar amb perspectiva la situació catalana: “Perseguim una fiscalitat competitiva, Madrid és una comunitat competidora, però també altres territoris de l’Estat”, ha dit Sánchez-Llibre.
Pel que fa al segon punt, Silva ha descrit la necessitat de proposar mesures i solucions a la “quantitat excessiva d’impostos” -en paraules del president de la patronal- que paguen els ciutadans catalans. En referència a aquestes reformes que volen proposar, el grup d’experts estudiarà la relació entre l’Agència Tributària de Catalunya i els contribuents per a millorar la gestió dels tributs. El tercer punt és centrar-se en figures impositives concretes, així com les taxes i els preus públics. En aquest sentit, el conseller de presidència de Foment ha recordat que Catalunya té tributs cedits, però també una quinzena de tributs propis. Silva ha fet èmfasi en la necessitat de revisar aquest segon grup i ha centrat la seva proposta en els impostos mediambientals. Segons ha comentat, des de la patronal “entenen l’objectiu d’aquests tributs”, però creuen que no han de perjudicar la competitivitat de les empreses catalanes.
Com a quart eix, Silva ha parlat de la importància d’analitzar la despesa pública, així com els ingressos de la Generalitat. D’aquesta manera, tant el conseller com posteriorment el president de Foment del Treball han parlat de la necessitat de revisar en què es gasta els diners el govern català, perquè “no només és els impostos que creen és també on van els nostres diners com a contribuents”, ha dit Sánchez-Llibre.