MónEconomia
L’FMI torna a rebaixar la previsió de creixement del PIB espanyol

El Fons Monetari Internacional (FMI) ha tornat a rebaixar la previsió de creixement del PIB espanyol per al 2024. En aquesta ocasió, l’organisme internacional ha reduït el creixement econòmic espanyol en dues dècimes, fins a l’1,5%. La revisió va en línia amb la del conjunt de l’eurozona, on l’FMI preveu una millora de l’economia del 0,9% -tres dècimes menys que les últimes estimacions de l’octubre passat-. L’FMI atribueix aquesta moderació de l’activitat econòmica a la “dèbil” confiança dels consumidors, als efectes “persistents” dels alts preus energètics i a la “feblesa” de la inversió empresarial i el sector manufacturer.

De fet, l’FMI apunta que el PIB de l’estat pel 2024 s’alinearà amb el de la mitjana de les economies avançades (+1,5%) i per sobre el de la resta de les principals economies europees com Alemanya (+0,5%), Itàlia (+0,7%) o França (+1%). Més enllà del 2024, l’organització monetària preveu que el PIB espanyol creixi un 2,1% el 2025.

Carlos Cuerpo, fins ara secretari general del Tresor i nou ministre d'Economia / EP
Carlos Cuerpo, fins ara secretari general del Tresor i nou ministre d’Economia / EP

L’economia mundial creixerà per sobre del 3%

A diferència de la situació de desacceleració que l’FMI preveu per a Europa, a escala mundial l’economia registrarà un creixement del 3,1% per aquest 2024, dues dècimes més en comparació amb les anteriors estimacions. L’organisme atribueix aquest nou augment de les previsions principalment a “una resiliència millor de l’esperada” als Estats Units i a les economies emergents, així com els darrers estímuls fiscals impulsats per la Xina. En aquest sentit, el document revisa a l’alça tant el creixement pel 2024 del gegant nord-americà (+2,1%) com del gegant asiàtic (+4,6%). De fet, l’informe arriba a assegurar que la bona marxa del PIB en les economies més avançades respon al comportament dels Estats Units, el qual compensa el creixement més dèbil de la zona euro.

Tot i la millora de les perspectives a escala mundial, la taxa de variació prevista per al 2023 (+3,1%) és inferior a la mitjana registrada durant el període 2000-2019, un fet que l’FMI atribueix a l’alça dels tipus d’interès, a la retirada d’ajudes fiscals en un entorn d’alt endeutament i a un baix creixement de la productivitat.

La inflació seguirà a la baixa

Pel que fa a les dades de la inflació, l’FMI assenyala que la reducció dels preus avança “més ràpid del previst”. En concret, calcula que la taxa interanual es reduirà fins al 5,8% aquest any, mentre que de cara al 2025 baixarà fins al 4,4%. En el cas de les economies avançades, situa la inflació pel 2024 en el 2,6%, rebaixant-la en quatre dècimes i al 2% pel 2025, el que suposa una revisió a la baixa de dues dècimes.

Si bé l’FMI veu aspectes positius amb relació a l’estabilitat dels preus, també adverteix que els riscos no han desaparegut. Concretament, assenyala que es podrien viure noves escalades de preus a causa de xocs geopolítics, problemes en les cadenes de subministraments, una inflació subjacent persistent o la inestabilitat en el sector immobiliari xinès. Davant aquests possibles escenaris, l’FMI demana que s’apliquin reformes estructurals “específiques i ordenades” per reforçar el creixement de la productivitat i la sostenibilitat del deute per, d’aquesta manera, abordar futures crisis.

Més notícies
Notícia: Els catalans tornen a perdre poder adquisitiu tot i augmentar els salaris
Comparteix
El salari mitjà a Catalunya va tornar a marcar un nou rècord històric amb 2.056 euros
Notícia: Mediapro explora amb un nou laboratori els límits de la IA a l’audiovisual
Comparteix
La companyia catalana enceta una nova col·laboració amb Microsoft per investigar aplicacions com la narració semiautomatitzada de partits de futbol, entre altres
Notícia: La facturació de l’audiovisual català escala fins als 7.500 milions d’euros
Comparteix
El conseller d'empresa i treball Roger Torrent celebra el creixement d'un sector que es consolida com a pol d'atracció al voltant de l'ISE
Notícia: L’economia espanyola remunta el quart trimestre i creix un 2,5% el 2023
Comparteix
El PIB estatal encadena així el seu tercer creixement anual consecutiu

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa