És definitiu, a partir del 2035 no es podran vendre cotxes de combustió a Europa. Aquest dimarts el Parlament Europeu ha donat la llum verda definitiva a la prohibició de la venda de vehicles de gasolina i dièsel al Vell Continent amb 340 vots a favor, 279 en contra i 21 abstencions. De fet, el Parlament Europeu no ha votat directament la prohibició, si no l’acord al qual s’havia arribat amb el Consell perquè a partir del 2035 només es puguin vendre vehicles de zero emissions. Aquesta mesura forma part del paquet legislatiu de la Unió Europea per reduir en un 55% les emissions de gasos d’efecte hivernacle l’any 2030, anomenat Fit for 55. Ara bé, aquesta prohibició pot no ser definitiva del tot perquè la legislació europea s’ha de ratificar pel Consell abans del 2035.
Aquesta normativa estableix dos objectius intermedis: reduir en un 55% en el cas de cotxes i en el 50% en el de furgonetes les emissions de CO2 el 2030. A més, la legislació en qüestió preveu que els fabricants amb una producció reduïda, és a dir aquells que produeixen entre 1.000 i 10.000 automòbils nous o entre 1.000 i 22.000 furgonetes noves l’any, puguin beneficiar-se d’una exempció fins a finals del 2035. Els que declarin menys de 1.000 vehicles nous l’any seguiran estant exempts.
La tasca que tindrà la Comissió Europea en tot plegat serà presentar, a tot estirar el 2025, una metodologia per avaluar i comunicar dades sobre les emissions de CO2 durant tot el cicle de vida dels cotxes i les furgonetes venudes a la Unió Europea. Alhora, Brussel·les també haurà de publicar cada dos anys, a partir del 2025, un informe per avaluar els avenços per assolir que tots els vehicles que es venguin el 2035 sigui de zero emissions.
La dreta i l’extrema dreta es queden soles
La mesura en qüestió ha tirat endavant gràcies als suports de la majoria dels eurodiputats del grup dels socialdemòcrates europeus, dels liberals, dels Verds i l’Esquerra. Per contra, la majoria dels eurodiputats del Partit Popular Europeu han votat en contra de la iniciativa, així com la majoria de membres de l’extrema dreta a l’Eurocambra.
Després de la votació, l’eurodiputat dels comuns Ernest Urtasun ha celebrat que la Unió Europea sigui líder en electromobilitat. “La fi del motor de combustió intern és un clar missatge a favor del transport més net, la neutralitat climàtica i una major competitivitat”, ha dit Urtasun. Al seu torn, la responsable sobre aquesta legislació del grup dels socialdemòcrates, Sara Cerdas, ha reivindicat que es tracta d’un “pas decisiu per girar full dels cotxes contaminants a la Unió Europea”. Finalment, l’eurodiputada de Ciutadans Susana Solís ha demanat que la transició al cotxe elèctric sigui assequible per als consumidors. “Cal ajudar els consumidors i la indústria”, ha remarcat.