MónEconomia
El deute de la banca espanyola amb el BCE cau per sota dels 100.000 milions
  • CA

La banca espanyola ha aconseguit per primer cop en vuit anys retallar el seu deute amb el Banc Central Europeu per sota dels 100.000 milions d’euros. La fita, que reflecteix una reducció d’apel·lacions a l’ens monetari mitjançant operacions de finançament, només s’ha assolit en tres ocasions en més d’una dècada: a banda del passat abril, el febrer i el març del 2015 també es va aconseguir moderar el passiu a aquests nivells. Amb les operacions del darrer mes, les entitats financeres de l’Estat han reduït les obligacions amb el BCE en 14.612 milions d’euros, un 13,2%, fins als actuals 96.178 milions, segons ha confirmat aquest mateix divendres el Banc d’Espanya.

Val a dir que la reducció interanual és substancialment més copiosa. En els darrers 12 mesos, i en un context de normalització de política monetària que ha anat acompanyat d’un intens programa de compra d’actius per part de l’entitat que presideix Christine Lagarde, la banca espanyola ha assolit una contracció del seu passiu del 66,8% -uns 193.500 milions d’euros menys-. La generosa política d’amortitzacions anticipades de Frankfurt, entre altres moviments, ha ajudat el procés.

El governador del Banc d'Espanya, Pablo Hernández de Cos / Jesús Hellín /-Europa Press
El governador del Banc d’Espanya, Pablo Hernández de Cos / Europa Press

Europa retalla el deute

El conjunt de la banca de l’Eurozona també ha aconseguit rebaixar els seus compromisos amb el BCE, si bé a un ritme més lent. Els 1.100 bilions d’euros que les entitats financeres europees deuen al Banc Central suposen una reducció mes a mes del 8,7% -del 49,9% si s’observa en termes interanuals-. Val a dir, a més, que les finances espanyoles representen en el total cada cop una part més petita de les apel·lacions totals a l’emissor monetari. L’abril d’enguany es van quedar en el 8,7% de les demandes, pel 9,2% del març -i una reducció de 4,5 punts respecte del 13,2% que va representar ara fa un any-.

La compra d’actius encara no frena

Si bé la presidenta Lagarde fa dues reunions de política monetària que va anunciar el pròxim fre al programa de compra d’actius del BCE (APP), aquesta encara no ha fet estralls sobre les relacions amb la banca espanyola. El volum agregat dels darrers 14 anys, d’ençà de l’inici de la crisi financera, s’eleva fins als 622.412 milions d’euros, una reducció interanual de menys d’un punt percentual. La contracció relativa, apunta el Banc d’Espanya, és més elevada que al conjunt de l’Eurozona -si bé la compra d’actius inicial també ho era-. Els 4.904 bilions d’euros acumulats en la darrera dècada i mitja suposen una reducció interanual del 0,5% a tota la regió. Tot i això, la banca espanyola encara representa un 12,7% del volum de compres de tota la Unió.

Més notícies
Notícia: Europa reclama més duresa al BCE contra el risc del crèdit bancari
Comparteix
Els auditors asseguren que el BCE no és del tot eficaç a l'hora d'usar els seus instruments i competències
Notícia: L’IPC repunta fins al 3,9% a Catalunya per l’energia i els carburants
Comparteix
Un menor abaratiment de l'electricitat i la pujada interanual de la benzina per la retirada dels 20 cèntims equilibren la inflació després de la caiguda dels aliments
Notícia: Ariño Design, la maquinària catalana del tren del futur
Comparteix
L'empresa ja compta amb un equip de 25 persones, s'enfoca a solucions de disseny innovadores del sector del tren
Notícia: Silence preveu fabricar 40.000 nanocotxes a la Zona Franca
Comparteix
El fundador de l'automobilística Carlos Sotelo es dona "tres o quatre anys" per elevar el ritme de producció del model S04

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa