La demanda de viatges aeris a l’abril va recuperar el 90,5% del nivell prepandèmia i va augmentar un 45,8% respecte al mateix mes del 2022, impulsada especialment pels vols domèstics, segons dades de l’Associació Internacional de Transport Aeri (IATA). I és que, el transport aeri nacional de viatgers a l’abril va augmentar un 2,9% respecte a les xifres del 2019, mentre que en el mercat internacional es va aconseguir el 83,6% dels nivells prepandèmia, amb un augment en comparació amb el segon mes de 2022 del 42,6% en rutes internes i del 48% en les rutes internacionals.
Amb aquestes dades, el director general de IATA, Willie Walsh, ha assenyalat que abril va continuar la forta tendència de trànsit que es va veure en el primer trimestre del 2023. “La relaxació de la inflació i l’augment de la confiança dels consumidors en la majoria dels països de l’OCDE, juntament amb la disminució dels preus del combustible per a avions, suggereixen una forta demanda sostinguda de viatges aeris i la moderació de les pressions de costos”, ha destacat.
Les zones amb més trànsit
Per zones, el trànsit internacional de les aerolínies d’Àsia-Pacífic va ser el que més va augmentar amb un 192,7% més en comparació amb abril del 2022. La capacitat va créixer un 145,3% i el factor d’ocupació va pujar 13,2 punts percentuals fins al 81,6%. Per part dels operadors europeus, el seu trànsit internacional va créixer un 22,6% respecte a l’any passat, mentre que la capacitat va augmentar un 16% i el factor d’ocupació va pujar fins al 83,3%.

Les aerolínies d’Orient Mitjà van registrar un augment de demanda del 38% aquest mes d’abril, per sobre de les aerolínies nord-americanes i llatinoamericanes, el trànsit internacional de les quals va créixer un 34,8% i un 25,8%, respectivament. A Àfrica, el trànsit de les aerolínies va ser un 53,5% superior a l’abril, el segon més alt entre les regions.
Les mercaderies de càrrega aèria cauen
La demanda de càrrega aèria va caure un 6,6% a l’abril en comparació amb el mateix període del 2022, mentre que la capacitat mundial, mesura en tones-quilòmetre de càrrega disponibles va créixer un 13,4% respecte a l’any anterior. El director general de IATA ha destacat que la disminució de la inflació és sens dubte positiva, però ha admès que “no és clar el grau i la velocitat a la qual això podria conduir a polítiques monetàries més laxes que podrien estimular la demanda”.
Per regions, les aerolínies nord-americanes van decréixer un 13,1% en la demanda de càrrega aèria internacional en comparació amb abril del 2022, el pitjor registre. Les companyies aèries d’Orient Mitjà van registrar un descens del 6,8%, mentre que la demanda de les aerolínies europees va caure un 8,2%. A més, les aerolínies d’Àsia-Pacífic van informar d’una caiguda del 0,4%, mentre que les llatinoamericanes van registrar un descens 1,6%.