Rodalies no és la joia de la corona de Catalunya. El caos a l’enclavament ferroviari de Gavà la setmana passada a causa de l’incendi d’un quadre de senyals torna a posar en relleu els dèficits de la xarxa ferroviària catalana, segons ha explicat la Cambra de Comerç de Barcelona aquest dijous. De fet, la situació només té una explicació -segons la majoria de les entitats catalanes- mentre els trens catalans estiguin subjugats al finançament inexistent de l’estat espanyol, Rodalies no millorarà. En aquest context, la cambra barcelonina posa en marxa una campanya per denunciar la manca d’inversions en infraestructures a Catalunya per part de l’executiu central i quantificar quina és la seva afectació en el territori.
Sota l’eslògan Reclamem el dèficit la corporació ha explicat que “denunciarà diàriament els greuges d’inversió que pateix el país i les seves conseqüències sobre l’economia i les persones”. Primerament, la campanya posarà el focus en el desgavell ferroviari que pateixen milers d’usuaris de la xarxa de Rodalies i Regionals de Catalunya. A més, segons estimacions de la corporació a partir de dades de Renfe, des de l’1 de gener les incidències més rellevants a la xarxa de Rodalies de Catalunya han afectat un total de 856.709 desplaçaments i s’han traduït en 520.810 hores perdudes, que és l’equivalent a més de 65.000 jornades laborals a temps complet.
L’R2 Sud tancada
A hores d’ara, a l’R2 Sud només es permet la circulació en el tram afectat de tres trens per sentit i hora, dos de Rodalies i un Regional, per la qual cosa s’estima que l’avaria afecta diàriament uns 80.000 desplaçaments. De fet, entre el 2 i el 5 de maig aquesta incidència va afectar aproximadament 375.318 desplaçaments, fet que va suposar la pèrdua de 292.165 hores. Per això, la campanya també reclamarà el dèficit crònic d’inversió en infraestructures a Catalunya per part de les administracions, que d’acord un estudi de la Cambra de Comerç de Barcelona requeriria una inversió de 45.000 milions d’euros fins al 2030 per ser pal·liat.