Cop sobre la taula de Brussel·les per evitar la competència deslleial en el mercat automobilístic. La Comissió Europea ha anunciat aquest dimecres la intenció d’imposar a partir del pròxim 4 de juliol aranzels de fins al 38% als automòbils procedents de la Xina. L’objectiu d’aquesta iniciativa és compensar els “subsidis injustos” de Pequín a aquests vehicles, que segons ha denunciat aquest mateix dimecres la vicepresidenta tercera i ministra per a la Transició Ecològica, Teresa Ribera, estan competint “de manera desigual” en ser massa barats per rebre subvencions del gegant asiàtic.
En concret, les autoritats europees volen imposar aranzels del 17,4% a BYD -el major grup xinès-, del 20% a Geely i del 38,1% a SAIC. Es tracta de la primera mesura adoptada per la Unió Europea a conseqüència de la investigació iniciada a l’octubre als fabricants de vehicles elèctrics xinesos que reben ajudes de Pequín. Brussel·les ha conclòs en la investigació que els subsidis xinesos suposen un “perjudici econòmic” als fabricants europeus i l’objectiu dels aranzels és “reparar-lo”.
Una decisió provisional pendent de la resposta del mercat xinès
Més enllà d’aquestes companyies, la Comissió Europea també ha precisat que altres fabricants xinesos que han cooperat amb els serveis comunitaris durant la investigació afrontaran aranzels del 21%, mentre d’altres que no ho han fet tindran una xifra més elevada, del 38,1%. La decisió s’ha comunicat ara a totes les parts, entre ells les autoritats xineses, els fabricants europeus i els estats membre, i es començarà a aplicar el 4 de juliol. Ara bé, els aranzels podrien variar en cas que les companyies aportin motius “suficients” a la Comissió Europea.
“El nostre objectiu no és tancar el mercat de la UE als vehicles elèctrics xinesos, sinó garantir que la competència sigui justa”, ha apuntat en un missatge a X el vicepresident econòmic de la Comissió Europea, Valdis Dombrovskis, tot precisant que es tracta d’un posicionament provisional.