La Comissió Europea eleva les previsions de creixement del PIB espanyol fins al 2,6% per al 2025, en línia amb les estimacions que havia fet el govern espanyol. A més, les previsions econòmiques que ha fet públiques aquest dilluns l’executiu europeu qualifiquen de “robust” el creixement de l’economia espanyola. Pel que fa al 2026, des de Brussel·les es modera el pronòstic i es rebaixa l’increment del PIB fins al 2%.
Part d’aquest creixement que s’espera per a l’any vinent a l’estat espanyol es preveu a causa de l’increment de la demanda interna, que pujarà “a causa del bon comportament del mercat laboral”, que segons Brussel·les també mantindrà “el creixement del consum privat i l’enfortiment de la inversió prevista”.
A més, l’informe fet públic per la Comissió Europea preveu una exposició “limitada” de l’economia als aranzels dels Estats Units. Amb aquestes dades, l’economia espanyola se situa entre les que més creixerà a la UE durant aquest any. Per davant de l’estat espanyol, lideren les previsions de creixement pel 2025 Malta (4,1%), Dinamarca (3,6%), Irlanda (3,4%), Polònia (3,3%), Croàcia (3,2%), Xipre (3%) i Lituània (2,8%).

La incertesa debilita el creixement al conjunt de la UE
Pel conjunt de la zona euro, la Comissió Europea retalla quatre dècimes el pronòstic de creixement del PIB, passant de l’1,3% al 0,9% pel 2025. Aquesta revisió a la baixa es deu principalment a la “debilitació de les perspectives de comerç mundial i a una major incertesa sobre les polítiques comercials”, assenyala l’executiu europeu.
Des del govern espanyol s’ha celebrat que la Comissió Europea s’ha revisat tres dècimes a l’alça les seves previsions de creixement per l’economia espanyola. “En un context d’incertesa econòmica marcada per la nova política aranzelària i de revisions a la baixa, l’estat espanyol segueix liderant el creixement entre les principals economies europees”, han destacat des del ministeri que dirigeix Carlos Cuerpo.
Més enllà del creixement del PIB, des de la Comissió es preveu una disminució del dèficit públic fins al 2,8% del PIB del 2025. En aquest sentit, Brussel·les descarta que s’arribi al 2,5% del dèficit aquest any, mentre que des de l’executiu espanyol es manté la previsió.

Atur i ocupació
Segons Brussel·les, el dèficit de les administracions públiques espanyoles caurà al 2,5% l’any vinent, impulsat per la supressió gradual de les ajudes temporals per mitigar l’impacte dels preus energètics i la retirada de les mesures temporals introduïdes com a resposta a les inundacions provocades per la dana al País Valencià.
Pel que fa a l’atur, l’informe de la Comissió també apunta que l’estat espanyol continuarà liderant les taxes d’atur entre les economies de la UE, situant-se en un 10,4% el 2025, per sobre de la mitjana de 6,3% de la zona euro. Pel que fa a l’ocupació, segons les previsions aquesta creix fins al 2,1% el 2025, però s’espera que caigui un 1,6% el 2026.