MónEconomia
Brussel·les accelera la guerra comercial amb la Xina pels atacs al brandi

La batalla comercial entre Brussel·les i Pequín registra un nou combat. La Comissió Europea ha denunciat formalment davant l’Organització Mundial del Comerç pels aranzels imposats al brandi comunitari. El govern de Xi Jinping va preparar noves tarifes a la importació de productes de la UE arran de les fronteres comercials que l’executiu dels 27 va imposar el passat octubre als vehicles elèctrics del gegant asiàtic per evitar una competència amb el producte local que consideren “deslleial”. A parer del vicepresident econòmic de la Comissió, Valdis Dombrovskis, els impostos a les begudes espirituoses -que afecten especialment els productors francesos, els grans exportadors del sector a la Xina- suposen “un ús qüestionable dels instruments de defensa comercial”.

L’executiu xinès va establir aranzels a diverses marques de brandi comunitàries arran de la decisió de la CE de gravar amb un 35% l’entrada de cotxes elèctrics del gegant asiàtic al mercat comú. En resposta a aquesta tanca, el govern de Xi va establir una taxa d’entre el 30,6 i el 39% a aquestes empreses. Les afectades són principalment franceses, si bé a la llista destaquen algunes de l’Estat espanyol, com ara Osborne o Miguel Torres, carregades amb prop d’un 35%.

Imatge d'arxiu d'unes copes de brandi / EP
Imatge d’arxiu d’unes copes de brandi / EP MASTERCLASS 28/3/2022

“Mesura qüestionable”

Així, la CE argumenta davant l’OMC que Pequín estaria fent un “ús indegut” de la normativa comercial. Les autoritats xineses asseguren que l’entrada de brandi europeu “amenaça” la indústria local, unes acusacions que, per a Dombrovskis, són “infundades”. “Les proves són insuficients”, insisteix el comissari lituà, que ha denunciat en un comunicat emès aquest dilluns el cas omís que les seves contraparts asiàtiques han fet a les “diverses” comunicacions que Brussel·les hi ha enviat titllant la mesura de “qüestionable”. Així, el regulador xinès té ara 10 dies per respondre el requeriment, acordant un calendari de consultes per presentar les evidències d’ambdues parts davant l’organisme multilateral.

Els cotxes, ‘casus belli’

L’enfrontament entre autoritats va començar, cal recordar, amb una defensa aferrissada del cotxe elèctric europeu, marcadament poc competitiu respecte dels rivals xinesos. Amb aquest moviment, la comissió d’Ursula Von der Leyen imposava unes taxes de més del 40% a aquests productes, una ràtio que finalment es va rebaixar al 35%. Des de Brussel·les asseguren que l’arrel de la capacitat productiva de l’automòbil xinès rau a les enormes inversions públiques aterrades des de l’estat, fet que estableix condicions de competència deslleial per als operadors locals. Ja llavors, diversos sectors van alçar la veu, alertant de potencials efectes secundaris de la defensa dels interessos de la malaguanyada indústria alemanya. En el cas català, es van sentir especialment les dels productors porcins, que tenen a la Xina un dels seus grans mercats fora de les fronteres del Principat. Similar és la denúncia que posa sobre la taula la pagesia pel que fa a la possible entrada en vigor de l’acord comercial entre la UE i el Mercosur, dissenyat perquè “els alemanys puguin vendre cotxes” a l’Amèrica Llatina, segons critica el Gremi de la Pagesia de Catalunya.

Més notícies

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa