L’automòbil ha tornat a Europa. D’ençà de la pandèmia, la indústria de la mobilitat al continent, un dels històrics baluards de mercats tan rellevants com l’espanyol o l’alemany, havia mostrat un lent però sostingut declivi: les tendències inflacionistes, les fluctuacions dels carburants o els colls d’ampolla productius havien provocat una contracció contínua de les compres de turismes i altres cotxes de passatgers d’ençà del 2020. Després d’acumular rècords en els anys anteriors a la Covid, quan un cofoi sector automobilístic comunitari celebrava any a any més de 15 milions de noves matriculacions, el curs del confinament la xifra va caure fins als 11,9 milions, segons dades de la consultora Jato Dynamics. La patacada, pretesament temporal pels efectes del virus, es va mantenir amb els anys: tant el 2021 com el 2022 van mostrar sengles retrocessos, fins a arribar a patir pel llindar dels 11 milions de vehicles. El 2023, però, ha canviat la tendència: per primer cop en prop de mitja dècada, s’han venut més cotxes a Europa que l’any anterior: prop de 12,9 milions. Si bé la dada és encara llunyana als rècords d’ara fa cinc anys, la tendència és marcadament positiva.
La recuperació del mercat, segons la consultora, ha estat més forta que els tipus d’interès: si bé a mercats especialment tocats per la crisi econòmica, com ara l’alemany, els efectes s’han notat, els experts de Jato anuncien –en un informe publicat al febrer sobre l’estat del sector a Europa– que “el creixement ha estat impulsat per la forta demanda de nous vehicles a mercats com el Regne Unit, França, Itàlia, l’Estat espanyol, Bèlgica, Portugal, Croàcia o Xipre”. Si bé Alemanya és encara el país que més nous cotxes matricula, el centre d’Europa ha estat exclòs de les llistes d’èxit del 2023, marcat per dues recessions en països clau i per la gegantina problemàtica que el cicle de l’energia encara hi suposa.

Al conjunt de la Unió Europea, el 2023 va ser l’any de l’electrificació. Els cotxes elèctrics purs i híbrids, segons Jato, combinen per superar el 24% de les noves matriculacions als mercats europeus. Ja superen amplament, d’aquesta manera, el dièsel, que es va quedar en el 16% del total llastrat pels efectes perniciosos de les seves emissions de gasos i, especialment, de partícules. Per la seva banda, la benzina continua dominant la demanda. I ho fa, de fet, més que altres anys: si el 2021 i el 2022 la combustió tradicional perdia terreny –lentament–, amb un 57 i un 56% del mercat respectivament; el 2023 va tancar amb una alça d’un punt percentual, fins al 58% del total de les noves matriculacions, un nivell similar al del 2020, quan els elèctrics i híbrids amb prou feines superaven el 10%.
La penetració del vehicle elèctric als països de la Unió és encara marcadament diversa. Mentre que els nòrdics ja se situen a nivells pròxims al 40%, als mediterranis encara està lluny de ser rellevant. Sense anar més lluny, a Noruega el market share elèctric ja supera el 80%; mentre que a Suècia frega els 40 punts, i a Finlàndia –el mercat amb més creixement de l’any– se situa en el 34%. Altres regions menys prolífiques, però encara a nivells elevats, són països com Alemanya o França, que abasten el 17 i 18% del total; i Bèlgica i Luxemburg, que ja arrabassen el 20%. Per la seva banda, l’Estat espanyol es queda en el 5,7%, mentre que ni Itàlia ni Grècia arriben als cinc punts. Val a dir que Portugal és una important excepció, amb una expansiva inversió en infraestructura que la col·loca a nivells alemanys; així com ho és Irlanda, on prop d’un de cada cinc cotxes ja són elèctrics.
La cursa dels més venuts
L’electrificació ha estat, precisament, protagonista en la llista dels cotxes més venuts a Europa d’aquest 2023. El líder, per primer cop, ha estat un elèctric pur: el Tesla Model Y, amb més de 250.000 unitats venudes i un creixement interanual del 84%. Durant els darrers mesos de l’exercici, però, un model més modest del mercat local s’hi va apropar: es tracta del Dacia Sandero, que amb prop de 235.000 unitats venudes fa un salt any a any del 18%. Finalment, el Volkswagen T-Roc, s’expandeix un 13%, fins a superar les 204.000 unitats venudes. Per marques, val a dir, és l’alemanya la que domina Europa: Volkswagen és l’únic grup de fet, que supera el milió d’unitats venudes, amb 1,34 milions de vehicles de passatgers matriculats. Ningú s’hi apropa, si bé Toyota ocupa la segona posició amb prop de 820.000 cotxes entregats, i Audi completa el podi amb uns 730.000.