La intel·ligència artificial ens ha fet replantejar gran part del funcionament de la tecnologia. L’arribada del ChatGPT ha estat la primera pedra per construir el món del futur, que combinarà el potencial humà amb el digital per a fer més productives, senzilles i eficients les feines de cada dia. Des de superordinadors capaços d’ingerir milers de milions de dades, fins a softwares intel·ligents que faciliten la vida als usuaris, la IA té infinites utilitats que tot just ara estem descobrint. En aquesta cursa, però, hi entren a jugar moltíssimes empreses i no només OpenAI -la creadora de ChatGPT– és l’única interessada en liderar una nova generació d’intel·ligència robot. De la mà del Mobile World Congress (MWC) empreses de tot el món s’han preparat la lliçó i han omplert Barcelona de les idees més innovadores que, amb l’ajuda de la IA, tenen intenció de fonamentar les renovades relacions entre persones.
Des d’un dels escenaris de l’esdeveniment tecnològic més rellevant a pràcticament tot el planeta, l’empresa NEC i BostonGene han presentat les seves dues idees innovadores. Tot i treballar en dos projectes completament diferents, tenen el mateix punt de partida: la intel·ligència artificial. Presentats per l’avatar de Camille Juguet, directora de GenAI, les empreses han entrat a l’escenari per recordar als assistents tot allò que la intel·ligència artificial pot fer per les persones. No sense abans, però, reconèixer la gran labor de GenAI, una de les companyies que ha portat la IA a un altre nivell. Posant d’exemple l’avatar de la directora de la companyia, la tecnologia ha permès reproduir en una pantalla una imatge nítida de Juguet, amb moviment i so personalitzats. “L’única cosa que li falta és parlar anglès amb el meu accent francès”, ha ironitzat la presentadora.
L’era de personalització de la tecnologia
Els dos principals ponents de la xerrada han assumit que la intel·ligència artificial és un canal des del qual treballar per a continuar trobant solucions a problemes quotidians. Motoo Nishihara, CTO de NEC Corporation ha recordat que la intel·ligència artificial ha de ser el cap d’una orquestra, on tot està interconnectat i tot funciona a través d’aquesta connectivitat. El mateix directiu ha posat un exemple per fer valer l’esforç de les companyies en crear noves tecnologies: “La IA pot ajudar a treure l’aigua clara d’un accident de cotxe”, ha explicat Nishihara, que ha afegit que “amb imatges de totes les carreteres gravades li pots demanar que processi les d’accidents i t’indiqui el moment en què han passat”. D’aquesta manera, doncs, la IA es converteix en una eina molt efectiva per a governs o administracions públiques, així com òrgans de control i seguretat com la policia. “I també és exportable a qualsevol altra indústria existent”, ha dit l’empresari.

Tot i això, el CTO de NEC ha utilitzat la seva presentació per explicar el nou producte que posaran al mercat: la IA personalitzada en els dispositius mòbils. La nova eina que vol comercialitzar la companyia és un assistent virtual per a telèfons, però lluny de la Siri d’Apple o l’Alexa d’Amazon, aquest producte seria capaç d’analitzar tot el que ha passat i està passant dins del dispositiu per a poder donar respostes ben formulades i amb informació verídica sobre el mateix usuari. En aquest sentit, si tu li preguntes qualsevol cosa, en qüestió de segons, analitza els teus missatges, trucades, fotografies i arxius per donar-te una conclusió molt personalitzada sobre les teves necessitats.
La IA aplicada a la salut
Una altra de les grans branques que s’ha posat sobre la taula durant l’esdeveniment ha estat la salut i les múltiples maneres de fer créixer i digitalitzar el sector. En aquesta línia d’actuació és on entra BostonGene, que ha fet servir la intel·ligència artificial per millorar molts processos en la indústria de la salut. Andrew Feinberg, CEO i president de Netcraker i BostonGene ha explicat que amb la seva tecnologia tenen la capacitat de comparar una gran quantitat de dades en molt poc temps. I precisament aquesta és la clau que pot millorar el sector de la salut fina a portar-lo a un nivell de rendibilitat i eficiència molt més alt. Feinberg ha posat l’exemple d’un pacient de càncer que durant dos anys va estar provant diferents tractaments més o menys invasius i cap va fer efecte. “Gràcies a la recopilació de dades de BostonGene vam poder comprovar que tenia una mutació particular i que s’havia de tractar amb uns medicaments específics“, ha dit l’empresari, que també ha afegit que a hores d’ara li han donat l’alta definitiva al pacient.
Amb tot, doncs, la intel·ligència artificial és una tecnologia que ha arribat per intentar facilitar la vida a les persones, ja sigui de les maneres més banals, com per exemple ajudant-te a fer la llista de la compra, com amb les més importants, facilitant l’accés de persones a dades clau per la seva salut. Ambdues empreses han conclòs que la seva tasca és molt important en àmbits molt diferents, però també han recordat que la IA ha arribat per canviar el món i si, actualment, ja es pot crear un avatar del no-res, “imagineu-vos que veurem en un futur”, ha afirmat Feinberg.