La bretxa de gènere continua sent molt present en els àmbits empresarials, sobretot en el món de la tecnologia, com s’ha pogut observar aquests dies al Mobile World Congress, on les dones representen al voltant d’un de cada quatre congressistes. En l’última edició, només un 26% de les assistents al congrés van ser dones, segons apunta la GSMA, l’organitzadora de l’esdeveniment.
Des de les empreses es coincideix a veure que aquesta falta de representació femenina és un “problema” de l’ecosistema digital i del baix nombre de dones que accedeixen a estudis de l’àmbit STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques, per les seves xifres en anglès).
En els estands que es troben al llarg del congrés s’hi observen poques dones en posicions directives, però, en canvi, hi ha moltes hostesses, sobretot en els de les multinacionals. “La presència masculina és majoritària, ho veiem en tots els passadissos i les fotos oficials,” explica la directora d’Emprenedoria de Barcelona Activa, Itziar Blasco, en declaracions a l’ACN. Blasco destaca que “hem avançat molt, però encara queda molt camp per recórrer”, assegurant que les dones només representen un 20% del sector de les TIC, les tecnologies de la informació i la comunicació. A més, només un 35% de les empreses tenen com a mínim una dona com a fundadora, “això significa que hi ha un 65% de start-ups fundades exclusivament per homes,” remarca Blasco.

Les dones en STEM desapareixen a mesura que s’escalen posicions
La coordinadora de divulgació de l’ICFO i representant de Quantum Flagship al MWC, Lydia Sanmartí-Vila, confessa que la baixa presència de dones no la sorprèn, “malauradament la bretxa de gènere encara és molt gran i hi ha molt per fer”. A més, sobre la presència de dones en àmbits tecnològics, Sanmartí-Vila destaca que, tot i que cada cop hi ha més dones que accedeixen a estudis de ciències i enginyeries, aquestes “van desapareixent a mesura que s’escala en posicions directives”. “Hem de fer que més dones i altres comunitats poc representades puguin arribar a llocs on es prenen decisions,” assenyala Sanmartí-Vila.
Tot i mantenir unes dades d’assistència femenina estables en les últimes edicions, aquest any el MWC ha vist un 40% de ponents dones. Des del congrés de telefonia també s’ha impulsat el programa “Diversity4Tech”, amb xerrades enfocades a “impulsar el canvi”: “Cal que potenciem més la diversitat en la nostra indústria amb l’objectiu de garantir que tenim personal més competitiu i resilient,” apuntava la directora de màrqueting de GSMA, Lara Dewar. “Ens hem d’assegurar que les nenes i les dones no només són beneficiàries, sinó que també són part activa de la revolució digital,” va afegir.

Solucions robòtiques per a la gestió
Un exemple d’empresa emergent creada per dones és Keybotic, exposada al saló de start-ups 4YFN, 4 Years From Now. La companyia dissenya, produeix i ven un robot autònom que fa rondes d’inspecció en entorns industrials. Mireia Riera, la directora de vendes de la companyia, ressalta que en el seu cas operen en un “entorn doble masculinitzat”, en moure’s en un àmbit de robòtica i tenint com a client final la indústria.
Aquest any el Congrés ha estat fortament marcat per la presència de la Intel·ligència Artificial en diferents àmbits, com el món de les telecomunicacions o les solucions en salut, entre d’altres.