Les vendes de Tesla en mercats clau s’enfonsen al gener. La marca de vehicles elèctrics d’Elon Musk, fins al 2024 líder global del seu sector, han caigut un 44,4% durant els primers dos mesos del nou any. Entre els mercats més afectats pel nou rebuig a la tecnològica nord-americana destaca la Xina, però també Austràlia, l’Índia o Alemanya. En concret, les vendes de la multinacional al gran mercat asiàtic es van quedar en els 28.217 al febrer, la pitjor dada des de l’estiu del 2022.
Ho ha fet, a més, en un bon període per a la resta de l’automoció. Les pèrdues de Musk s’han encreuat amb un augment històric de les vendes de l’operadora local BYD, participada pel magnat nord-americà Warren Buffett. Durant el mateix període, la companyia ha escalat fins a les 318.000 vendes de cotxes electrificats, un 161% més que l’any anterior. Durant el 2024, BYD va competir amb Tesla per la primera posició global en entregues de vehicles de motor alternatiu. La xinesa es va enfilar fins als 1,76 milions de vendes d’elèctrics, pels 1,79 milions de la nord-americana. La tendència, doncs, apunta que Musk està a prop de perdre la corona global del sector.

Pèrdues fora de la Xina
La resta de mercats clau de Tesla no mostren una salut millor que la xinesa. A Austràlia, un dels nuclis de les vendes d’electrificats, la multinacional només va tancar 1.592 operacions el passat febrer, un enfonsament proper al 72%. El Model 3 és el producte més afectat, amb una caiguda del 81,4% de la demanda. Pel que fa a Alemanya, les caigudes són igual de substancials: del 59,5% any a any al gener i d’un alarmant 76,3% al febrer. Tampoc l’Estat ha rebut bé les estratègies de la tecnològica, amb un retrocés del 42,3% en compres, poc més de 650 durant els dos primers mesos de l’any. L’únic entorn on hi ha brots verds és al Regne Unit, amb poc més de 3.800 entregues, un