Tothom s’ha preparat més d’una vegada el dinar a casa per menjar-lo a la feina i l’ha col·locat en una carmanyola. De fet, la paraula carmanyola és poc usada en el nostre dia a dia perquè va ser substituïda pel nom de la marca Tupperware i des d’aleshores el concepte carmanyola ha mutat fins al concepte tupper en un percentatge molt elevat de la nostra societat. Ara bé, aquesta paraula podria deixar de ser el nom d’una marca comercial, ja que en les últimes hores la companyia nord-americana fundada el 1946 ha admès problemes de liquiditat i el seu futur podria passar per la fallida.
Tot plegat s’ha donat quan el CEO de la companyia, Miguel Fernández, ha admès que en un comunicat de premsa que Tupperware es troba en serioses dificultats financeres i està fent “tot el que està en les seves mans” per mitigar els problemes que està patint. De fet, ha afegit que ja estan buscant qualsevol mena de finançament addicional per fer front a aquesta posició financera insostenible al més curt termini. En aquesta línia Fernández també ha afegit que a hores d’ara hi ha “dubtes substancials sobre la capacitat de l’empresa per a continuar en funcionament” perquè no disposa de prou efectiu per finançar les seves operacions i ja s’estan estudiant possibles acomiadaments. Ara bé també ha afegit que des de l’empresa s’està treballant per trobar aquest finançament i poder mantenir la viabilitat.
Davallada en la borsa
Aquesta situació ha portat a la companyia a caure estrepitosament en borsa aquest dimecres. Concretament, les accions de la companyia han caigut gairebé un 40% aquest dimecres. A més, la borsa de Nova York també ha advertit als inversors que els títols de la companyia corren el risc de ser retirades del mercat en no presentar-se l’informe anual requerit per les autoritats. Ara bé, aquest problema no ha estat una flor d’un dia, en l’últim any les accions de Tupperware han caigut un 90% en l’últim any.
Una empresa de postguerra que no s’ha actualitzat
Tot plegat podria estar davant de la desaparició d’una de les marques més emblemàtiques d’arreu del món durant la segona meitat del segle XX. La seva història va començar el 1946 quan el químic nord-americà Earl Tupper va fundar l’empresa. Tot i això, la història d’èxit de la companyia va començar un any més tard, el 1947, quan es va presentar el bol meravella, el primer tupper. Aquest artefacte era un recipient plàstic que permetia transportar menjar hermèticament i que basava el seu tancament en la forma d’una tapa d’un pot de pintura posada a l’inrevés. Tal va ser l’èxit que avui en dia encara fem servir recipients semblants per transportar el menjar amunt i avall o per guardar-lo a la nevera.
Tot va canviar el 1984 quan va expirar la patent de les carmanyoles -pocs mesos després de la mort del fundador de la companyia- i es va liberalitzar el mercat. Des d’aleshores ha anat perdent quota de mercat fins a arribar al precipici de la fallida. El principal problema ha estat la manca d’actualització de la marca que no ha sabut connectar amb els nous tipus de consumidor.
De fet, en els últims anys aquesta empresa que ja compta amb 77 anys, ha estat lluitant en els últims anys per mantenir la seva rellevància enfront dels seus rivals. En aquesta línia la companyia ha intentat desfer-se de la seva d’empresa antiga i atreure a clients més joves amb productes més nous i moderns, com per exemple amb l’acord amb Target per vendre els seus productes a la botiga departamental. Tot sembla indicar que totes aquestes propostes finalment no ha triomfat.