Negativa definitiva a les demandes d’Abertis per la fi de la concessió de la C-32/C-33. El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya ha rebutjat el pagament de 426 milions d’euros que exigia la multinacional d’infraestructures a la Generalitat com a compensació per l’extinció del contracte l’any 2021. Segons ha avançat La Vanguardia, l’alt tribunal allibera el Govern d’abonar el muntant demandat atès que el sistema que preveia aquest acord exigia una sèrie d’inversions “que no es van dur a terme”. Per altra banda, el jutge constata que el Conveni Marc del Maresme no garantia uns mínims de trànsit, tal com reclamava la firma presidida per Juan Santamaría. Per altra banda, el TSCJ també desestima la reclamació pel que fa a Invicat, la societat d’Abertis encarregada: l’empresa calculava que el pagament que havia de percebre era de 152,2 milions d’euros, substancialment superior al que va efectuar la Generalitat en el mateix concepte, d’uns 65 milions.
Cal recordar que la companyia exigia un pagament addicional, doncs, de 361 milions sobre els 65 ja abonats, fet desestimat per l’alt tribunal. El principal argument de la concessionària era una suposada garantia d’un trànsit mínim per la infraestructura que gestionava, una interpretació que la justícia ha contradit. Segons el jutge, una compensació per manca d’ús de la carretera “garantiria uns ingressos que farien desaparèixer el principi de risc i ventura, amb la consegüent desnaturalització de la concessió”. En cas d’abonar aquesta quantitat, l’acord “s’assimilaria a un contracte de serveis”, i situaria Abertis en “una situació privilegiada” respecte d’altres concessionàries similars, en tant que es cobririen els riscos generats per un contracte d’aquestes característiques i que també afectarien la resta d’empreses gestores; com ara la crisi econòmica o la inflació.

Res a compensar
El Govern, val a dir, ja va aprovar a finals del 2022 un pagament superior a 94 milions d’euros a Invicat, corresponent als 65 milions ja esmentats pel que fa al conveni i uns altres 28 milions per uns altres conceptes, inclosa l’ampliació de la concessió fins a la carretera GI-600, que implica la construcció, conservació i explotació d’un nou ramal entre l’autopista i Blanes -unes obres que, cal recordar, no es van executar mai, si bé van generar unes despeses a l’empresa-. Pel que fa a les actuacions previstes al Maresme, ni la Ronda Maresme ni l’esmentada connexió amb l’A-2 ni la pacificació de la Nacional 2 s’han acabat de produir, fet que elimina qualsevol compensació per les obres no executades.