La xarxa social xinesa TikTok està a punt de desaparèixer dels Estats Units el proper 19 de gener, quan s’espera que una llei aprovada pel congrés nord-americà entri en vigor. Aquesta llei prohibeix que les aplicacions “controlades per adversaris estrangers” estiguin disponibles a les botigues d’aplicacions, com Apple Store i Google Play, ja que des del govern dels EUA es vol evitar un accès del govern xinès a dades i informació de milions d’usuaris de la plataforma.
Però potser no tot està perdut per a TikTok. El nou president electe dels Estats Units, Donald Trump, va sol·licitar la suspensió d’aquesta llei al Tribunal Suprem a finals de desembre, al·legant que aquesta disputa legal es podia solucionar amb negociacions.
A partir d’aquest punt, el mitjà Bloomberg ha publicat aquesta matinada en exclusiva que el govern de la Xina ha estat avaluant la possibilitat que Elon Musk adquireixi les operacions de TikTok als Estats Units. Unes informacions que ByteDance, la propietària de TikTok, ha negat i a anomenat de “pura ficció” en declaracions a l’agència Efe.
El control de TikTok
Així i tot, les fonts de Bloomberg també assenyalen que potser el destí de TikTok ja no estigui sota el control exclusiu de ByteDance, ja que el govern xinès té accions en una filial d’aquesta empresa, fet que hi dona influència sobre l’estratègia i les operacions de la companyia. Però TikTok sosté que el control només s’aplica a la filial que té la seva seu a la Xina, i no té relació amb les operacions fora del gran gegant asiàtic.
Les operacions estatunidenques de TikTok estarien valorades entre els 40.000 i els 50.000 milions de dòlars, segons unes estimacions que va fer Bloomberg Intelligence l’any passat. Aquest valor seria semblant al que va pagar Musk per Twitter al 2022, quan va gastar-se 44.000 milions de dòlars en la que en aquell moment era l’aplicació de l’ocellet blau.
Mentre tot aquest embolic legislatiu es desenvolupa entre Xina i Estats Units, els usuaris nord-americans ja s’estan preparant pel dia en que no trobin TikTok als seus telèfons mòbils. En lloc de decantar-se més per les aplicacions de Mark Zuckerberg o d’Elon Musk, els estatunidencs s’estan descarregant en massa RedNote, també anomenada Xiaohongshu, una aplicació creada i operada a la Xina. Tot i estar completament en mandarí, RedNote era al Top 1 d’aplicacions gratuïtes més descarregades de l’Apple Store als EUA aquest dilluns.