Nou batzac a la política industrial de Moncloa. La dimissió del CEO de Seat i Cupra Wayne Griffiths com a president de la patronal espanyola del cotxe Anfac recorda, en paraules del mateix directiu, la “inacció” del govern de l’Estat respecte de la lenta transició cap al vehicle elèctric. En la roda de premsa en què va comunicar la seva decisió, Griffiths va retreure a l’executiu “no estar progressant a la velocitat que hauria de fer-ho”. “L’objectiu és estar per sobre del 25% de vehicles elèctrics, i és més lluny ara que fa un any; en lloc d’anar endavant, anem enrere”, sentenciava el fins ara president. Els explícits atacs des del sector automobilístic -que s’han repetit, a més, en altres agrupacions de negoci- són, per al ministre d’Indústria Jordi Hereu, “un toc d’atenció que hem de tenir present”. Pocs dies després de la presentació d’una nova partida del bescantat Perte VEC, Hereu ha reivindicat l’acció del Consell de Ministres de Pedro Sánchez per afavorir el camí cap a la descarbonització. “Hi estem invertint no centenars, sinó milers de milions”, rebla.
La patronal automobilística, però, no sembla reconèixer aquesta tasca que fa seva Hereu. En declaracions de Griffiths, el passat mes de desembre -quan va renovar el seu mandat- “el govern es va comprometre a ser un aliat del sector i posar en marxa mesures concretes i eficaces”. “Aquestes mesures -lamenta el dirigent industrial- no han arribat”. Si bé els primers paquets normatius després de la pandèmia van servir per “arrencar” la transformació del sector, els subsegüents moviments de Moncloa no han acabat de fer al pes al món del cotxe. “Decebut”, el ja expresident ha fet referència al desplegament del Perte o a la finalització del Pla Moves III com a clars exemples de la manca d’agència de Madrid a aquest respecte. En endavant, Griffiths reclama que les administracions “millorin la infraestructura de recàrrega i facilitin la compra de cotxes electrificats amb un veritable pla d’incentius fiscals”. A aquesta postura s’ha afegit la patronal catalana dels concessionaris, Fecavem: el seu president, Jaume Roure, ha assegurat que la indústria se sent “poc recolzada” institucionalment, malgrat que “genera molt de progrés”.

Un “procés irreversible”
Tot i les amargues crítiques patronals, Hereu ha continuat defensant la tasca de Moncloa. Segons el ministre, els projectes de recuperació i transformació econòmica impulsats des de Madrid “han impulsat la gran transformació de les cadenes productives de l’automoció”. “El procés cap a la mobilitat elèctrica és irreversible”, continua el que fora alcalde de Barcelona; tot i que reconeix que els incentius públics per a fer aquest camí haurien de ser “més clars de cara al consumidor”. En endavant, i tot i la retirada de Griffiths, el titular d’Indústria demana “seguir comptant amb el seu impuls, il·lusió i energia”. El directiu s’ha ofert, de fet, per continuar treballant “en defensa dels interessos de la indústria espanyola de l’automòbil”. Amb un darrer dard, però, al govern espanyol: “sense compromís real per part dels representants polítics, ja no hi puc aportar més”.