El sector de les telecomunicacions està en auge. I no només perquè cada vegada hi ha més tecnologia que els permet oferir més productes: en els últims anys, han aparegut més empreses amb les quals competir. Tot i que Catalunya és un territori reduït, ja hi ha algunes companyies que comencen a tenir notorietat- en creixement, però que no juguen en la mateixa lliga de les grans multinacionals-. El 2023, així, ha provat ser un any essencial per a aquestes empreses de telecomunicacions catalanes. Per a algunes ha marcat un punt d’inflexió en els seus comptes, on han començat a obtenir alguns beneficis, i altres s’han consolidat en els seus segments del mercat. En definitiva, en línia amb el creixement mundial, les telecomunicacions catalanes han assolit els objectius i comencen a liderar els rànquings d’usuaris i permanència per sobre dels principals actors del mercat.
Una de les companyies de telecomunicacions catalanes més importants és el Grup Parlem. El 2023, l’empresa va tancar amb un Ebitda positiu de gairebé tres milions d’euros, i tot i que els resultats oficials encara no han arribat, el creixement de la companyia ha estat innegable. De fet, el mateix president executiu de Parlem, Ernest Pérez-Mas, va assegurar en la presentació dels resultats de l’empresa que “la tendència dels últims mesos era positiva en termes d’Ebitda” i que, per tant, “se sentien encoratjats i amb optimisme per enfrontar el 2024”. En xifres, el grup de telecomunicacions català ha assolit la facturació rècord de 49 milions d’euros, un creixement del 34% respecte als ingressos del 2022. Si bé és cert que Parlem ha sanejat els comptes amb aquest resultat, no totes les seves divisions han estat un èxit. De fet, la direcció de la companyia ha decidit despendre’s del seu negoci energètic, ja que sense aquesta línia, les telecomunicacions i les solucions per a empreses (cloud, ciberseguretat i digitalització) ja han generat uns ingressos de 45 milions d’euros.

Els resultats de l’empresa catalana són molt similars als de Vera, un altre operador que treballa en el territori català. Tot i això, Vera se centra en el comerç més de proximitat i la mirada d’expansió és molt més local que no pas la de Parlem. La companyia també ha obtingut bons resultats, el que fa pensar que formen part d’un altre pilar essencial del bon funcionament de les telecomunicacions a Catalunya. En concret, la companyia ha tancat el 2023 amb un exercici rècord. Pel que fa a la facturació ha assolit els 36 milions d’euros, cosa que ha provocat que superés el seu objectiu d’Ebitda, que es trobava en els 10 milions d’euros. En declaracions a Món Economia, Marc Mundó, fundador i director general de la companyia, assegura que “el 2023 havia de ser un any de creixement i ha quedat clar que hem aconseguit superar les expectatives”.
En una perspectiva més petita, en les telecomunicacions catalanes també hi ha la companyia XTA, dirigida per Jordi Bastardas, qui també reconeix que el 2023 ha estat “un any de canvis”, però que “el tancament ha sigut molt positiu”. En aquest sentit, l’empresa ha facturat menys que els altres grans jugadors del mercat, uns vuit milions d’euros, però l’augment registrat ha estat del 10%, un volum que els fa pensar que poden continuar creixent. De fet, Bastardas comenta en conversa amb Món Economia que una de les claus del seu creixement ha estat l’obertura a mercats on no eren tan coneguts. D’aquesta manera, el director general de la companyia reconeix que el seu Ebitda és elevat, per sobre del 37%, una xifra que confirma la seva manera de treballar, que tal com defineix Bastardas, és “fer feina de formigueta”.

El que tenen en comú les telecomunicacions catalanes és la seva aposta per la territorialitat i, en diferents mesures, busquen el mateix: ser punts de referència del sector en les zones on treballen. Si bé és cert que el Grup Parlem té una visió molt més global del seu desplegament pel territori català, les altres dues companyies també són jugadors clau en diferents parts del país. Per exemple, XTA té una influència considerable a l’Alt i Baix Penedès i el Garraf, mentre que Vera compta amb xarxa pròpia a quinze comarques catalanes, com l’Anoia, el Baix Llobregat, l’Alt Penedès, el Bages, el Moianès, Osona, el Ripollès, el Baix Empordà, l’Alt Empordà, la Selva, el Berguedà, el Vallès Oriental, la Garrotxa, el Maresme i el Pla de l’Estany.
La permanència: un punt d’inflexió per les companyies
La peça angular que explica l’èxit d’aquestes companyies és la seva cura del servei i la permanència. Les tres empreses, tot i pertànyer a diferents grups de treball -en altres paraules, tenir diferents públics objectius- tenen la capacitat de mantenir les taxes de baixes pràcticament al 0%. Actualment, la mitjana europea es troba al voltant del 15% o el 20%, per tant, una part considerable dels clients de les companyies canvien al cap de poc temps. Per contra, Vera té una taxa d’abandonament molt per sota la mitjana, amb un 8% de les línies el 2023. Per a Mundó, aquesta xifra “reconeix la feina que es fa dins l’empresa i la cura que tenim dels usuaris”. El Grup Parlem, també és un exemple d’aquesta tendència de posar per davant la permanència dels seus clients. Aquest 2023, la companyia ha aconseguit que la seva taxa d’abandonament rondi l’1% mensual, una xifra rècord que es tradueix en un 12% anual, també per sota la mitjana d’Europa.

El català com a peça angular del servei
El Grup Parlem és la companyia que més territori engloba, també perquè compateix ja amb les grans companyies, com poden ser Telefónica o Orange. Tanmateix, però, les companyies catalanes continuen tenint un projecte sobre el qual treballen de manera incansable: la protecció del català. Amb aquest paràmetre han pogut guanyar-se la confiança dels ciutadans del territori i han obtingut una resposta unànime. Així doncs, una de les conclusions que explica el seu èxit és la priorització de la llengua: “Perquè a tothom li agrada que li parlin amb el seu idioma”, assegura Xavier Capellades, director general del Grup Parlem. Una opinió que també comparteixen les altres dues empreses que, amb un menor desplegament, han aconseguit liderar alguns territoris catalans.
Amb tot, les telecomunicacions catalanes tenen les bases de l’èxit molt clares i han assolit uns objectius que les col·loquen al capdavant de la llista en el territori. En comparació amb les grans multinacionals, XTA, Vera i Parlem s’han convertit en l’alternativa catalana a les telecomunicacions tradicionals i, sense vendre un producte diferent del dels grans jugadors de la partida, han posat el focus en l’atenció al client, el que sembla haver-los donat l’embranzida necessària per acabar l’any ben posicionades i en positiu.