Les dones directives continuen sent una anomalia en el teixit empresarial català. Tot i que la taxa de dones que es troben en una posició de poder en les empreses ha pujat, encara és molt petita i poc representativa. Així ho confirma l’estudi Presència de dones en consells d’administració i càrrecs directius a les empreses de Catalunya 2024 que ha elaborat l’Observatori Dona Empresa i Economia de la Cambra de Barcelona. L’informe analitza dades de febrer de 2024 de gairebé 200.000 empreses (199.944) amb seu social a Catalunya. Entre les diferents conclusions que s’han extret de l’estudi, la més rellevant és el clar “enquistament” de la taxa, que només ha pujat 1,6 punts en tres anys, una situació que la Cambra avisa que si continua a aquest ritme, es trigarà 40 anys a assolir el 40% que la normativa europea recomana.
L’informe que l’Observatori Dona Empresa i Economia (ODEE) de la Cambra de Barcelona ha fet públic aquest dijous ha evidenciat que les coses “no estan bé i que no van a millor”. La directora de l’organisme, Marta Angerri, ha afirmat que “en els darrers anys s’ha avançat molt poc en la presència de dones tant a consells d’administració com a càrrecs directius”. En aquest sentit, les dones només representen el 18,8% dels llocs en consells d’administració d’empreses de més de 250 treballadors i el 25,3% dels càrrecs de directius, quan fa tres anys les taxes eren de 17,2% i 23,7%, respectivament. “L’increment és molt baix”, ha corroborat Angerri. Pel que fa a les empreses de 100 a 250 treballadors, el percentatge de dones baixa al 17,5% el 2024, i en les de 50 a 100 treballadors es torna a reduir fins al 16,1%.
Pel que fa a les empreses públiques, la presència femenina en els consells d’administració és superior que en el sector privat, el 31,9% el 2024 (davant del 29,8% el 2021). En canvi, en les entitats d’interès públic, que també hauran de complir obligatòriament amb la paritat en els consells quan s’aprovi el Projecte de Llei de paritat de 2023, la participació femenina baixa al 18,1%. Paral·lelament, les dades d’emprenedoria per sexe referides al 2024 confirmen una segregació horitzontal. En els sectors feminitzats com ara Sanitat, Altres serveis i Educació, la participació femenina en l’empresariat individual està entorn del 60% o superior; mentre que als sectors clarament masculinitzats com l’Agricultura, els Transports, la Indústria, la Construcció i l’Energia, les dones autònomes només representen entre el 10% i el 25% del total. De les 216.902 empreses individuals a Catalunya, el 32,9% correspon a dones autònomes.

Poca voluntat i una regulació massa laxa
Aquesta situació, tal com ha remarcat la directora de l’observatori, va lligada a la falta d’un canvi de mentalitat empresarial real i ha dit que es tracta d’una “estrepitosa” pèrdua de talent femení si es té en compte que les dones són el 52% de les persones ocupades amb titulació universitària i el 40% en els programes d’MBA. A més, l’estudi ha recollit que de les 3.765 societats subjectes a la recomanació de la Llei d’Igualtat del 2007 perquè els consells d’administració de les empreses més grans tinguin una presència equilibrada per sexe (40%-60%), només 506, el 13,4%, presenten un 40% de presència femenina en aquests òrgans. “És cert que aquest percentatge és el més alt des de l’aprovació de la llei, però està lluny d’arribar al 100% de compliment”, ha comentat Carme Poveda, autora de l’estudi i directora de l’ODEE. Per altra banda, Poveda ha afegit que només el 44% de les empreses catalanes han dipositat el seu Pla d’Igualtat, un extrem que a Catalunya sí que és obligatori des del 2019. Amb tot, la directora de l’ODEE ha lamentat, però, que no hi ha un control que analitzi el grau de compliment d’aquests documents.