MónEconomia
UGC Slalom, la catalana que lidera el nou mercat del “contingut autèntic”

L’ús d’internet i les xarxes socials ha canviat en els últims anys les tendències de consum d’arreu del món, esperonant les compres en línia i impulsant una transformació dels comerços al món online. En l’univers de les xarxes van sorgir els influencers i la seva capacitat de moure opinions de masses, però aquest mercat d’internet es troba cada vegada més saturat i, tot i que segueixen sent un aspecte rellevant de la publicitat, les marques comencen a explorar contingut que sigui més proper. En aquest nou panorama apareix l’UGC, el User Generated Content per les seves sigles en anglès, que són vídeos creats directament per als canals de la marca on es publiciten aquells productes. Aquesta nova tendència de promoció comença a implantar-se en les empreses i les seves estratègies de xarxes, en un mercat que s’estima que va generar 781 milions d’euros en el conjunt de l’estat espanyol durant el 2024. En aquest escenari entra en joc UGC Slalom, una empresa catalana que ofereix un marketplace per connectar creadors d’UGC i empreses que vulguin impulsar aquest contingut. 

La plataforma, creada per Pia Mill i Berta Quirante, vol oferir un procés “fàcil i senzill” perquè les empreses s’enllacin amb un creador de contingut. A través de la seva app les marques publiquen els briefings i els detalls de quin perfil busquen. A partir d’aquí els creadors d’UGC veuen la seva compatibilitat amb l’oferta, i un cop seleccionats tenen una setmana per generar el vídeo que se’ls demana. En aquest procés, les fundadores subratllen la rellevància de “l’autenticitat” que es busca en els perfils d’UGC, així com que aquests encaixin amb els valors i el públic objectiu de la marca. “Mentre als influencers se’ls contracta per la seva audiència, els creadors d’UGC són interessants pel seu potencial de crear contingut i la seva proximitat”, explica Pia Mill. “Són dues estratègies de comunicació diverses”, afegeix Mill, que destaca que han trobat certes dificultats per fer entendre aquesta diferenciació a les marques. Tot i això, estan observant com cada cop més empreses afegeixen l’UGC en els seus plans de comunicació i xarxes. “Fa un any no vèiem cap companyia que tingués una estratègia definida amb l’UGC, però els plans de comunicació que es preparen per a l’any que ve comencen a afegir aquest terme, i això ens fa entendre que estem en bon camí”, explica Berta Quirante. A més, des d’UGC Slalom asseguren que han vist un creixement en el nombre de clients més ràpid del que esperaven: “Al principi temíem que els UGC no es registressin, però en dos mesos ja s’havien inscrit 400 usuaris a la nostra aplicació; i per les marques teníem un objectiu de 20 companyies i ja hem passat les 40”. 

Dues noies joves estirades en un banc mirant el mòbil / Pixabay
Dues noies joves estirades en un banc mirant el mòbil / Pixabay

Un mercat en creixement

Des d’UGC Slalom destaquen que “no som una altra agència”, i posen èmfasi en la transparència que els diferencia: “Quan l’empresa publica l’oferta, el creador ja sap què és el que es cobrarà perquè s’estableixen uns preus estàndards per al contingut que es demana”, explica Quirante. “Creiem que és important regularitzar les quotes perquè no es trobin situacions en què algunes de les parts s’aprofitin de la transacció”, afegeix. Part d’aquesta diferenciació d’UGC Slalom també es canalitza a través de la seva aplicació que ofereix cerca i captació d’UGC en la seva primera versió, però que en els pròxims mesos tindrà una actualització “que inclourà més funcionalitats i recull algunes de les demandes que ens han fet arribar”, explica Mill. 

A part d’aquesta millora de la seva plataforma, des d’UGC Slalom també treballen perquè en un futur els seus serveis també es contractin més enllà de l’estat espanyol. “Ara mateix, que portem poc temps amb l’empresa, ens estem centrant en aquest mercat, però en uns anys ens veiem en altres països europeus, com a França o Itàlia, on ja tenim alguns creadors d’UGC registrats”, destaquen. 

Aquest creixement d’UGC Slalom confirma l’increment del contingut creat per usuaris a les xarxes socials obre noves portes a què és el que s’espera d’una marca en la seva presència online. “Les empreses necessiten trobar persones que realment representin de forma orgànica i autèntica el que busquen transmetre. Les influencers tenen una gran audiència, però s’han convertit en figures aspiracionals i amb qui les persones cada cop se senten menys identificades; en canvi, un UGC pot ser qualsevol persona, el que ho fa més fàcil connectar amb l’audiència”, conclou Mill.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa