MónEconomia
Top Doctors, la “Guia Michelin” catalana de la salut digital
  • CA
Amb el suport de

Top Doctors neix exactament en el moment adequat. A principis de la dècada passada, “la digitalització del sector de la salut era ja una tendència, però els metges no sabien ben bé com digerir-la”, rememora el cofundador i CEO de la companyia catalana, Alberto Porciani. Més de 10 anys després, i amb un model de negoci únic, la firma ha esdevingut la referència en la cerca d’especialistes mèdics a una munió de grans mercats, amb l’Estat espanyol i l’Amèrica Llatina com a focus d’activitat. En la seva ja considerable vida, la companyia s’ha consolidat com la plataforma de referència a l’hora de posar en contacte metges i usuaris. “Som l’única empresa al món que fa selecció de metges”, celebra Porciani: l’aplicació analitza la patologia del pacient i cerca, gràcies a les seves dades internes, els professionals més qualificats per al tractament en cada cas.

El client de Top Doctors, val a dir, no és el consumidor final: és el metge. El model, doncs, és una sort de B2B2C. La companyia presta uns serveis de digitalització del seu perfil als més de 90.000 doctors a la base de dades; que al torn distribueixen els seus serveis i es posen en contacte amb pacients potencials. Ara bé, “cap metge pot pagar per entrar a Top Doctors”. Abans de fins i tot plantejar una relació comercial, l’especialista ha de ser recomanat per un tercer que ja en sigui membre. Posteriorment, és auditat mitjançant un estudi d’una desena de paràmetres relacionats amb cada carrera. “Experiència, publicacions, idiomes, hiperespecialització, càrrecs en la sanitat pública i privada…” contempla el fundador. En passar aquest primer examen, els doctors seleccionats passen a estar llistats entre els especialistes de Top Doctors; i només llavors poden accedir als seus serveis de pagament. “Si vols fer servir les tecnologies i donar accés als pacients a la teva consulta mitjançant Top Doctors, has de contractar el programari com a servei (SaaS)” concreta l’emprenedor. Amb aquest format, als volts de la meitat dels 90.000 metges llistats són també clients –amb una ràtio de renovació del 95%–.

El model de negoci de Top Doctors té, per a Porciani, un marcat component social. A l’Estat espanyol, “un pacient visita 2,4 metges abans de trobar el diagnòstic correcte”, lamenta l’emprenedor; fet que empitjora la ja pronunciada tensió del sistema de salut i genera despeses a les arques públiques. El cercador especialitzat de l’empresa pretén evitar això. I, de fet, ho aconsegueix: en el 87% dels casos, el diagnòstic emès pel metge triat mitjançant el seu directori és correcte en la primera visita. En aquest “impacte social” que cerca l’empresa apareix la clara sinergia amb l’Institut Català de Finances, inversor al projecte de la companyia des de fa dos anys i escaig mitjançant una ronda en col·laboració amb el fons Impact Partners. “Tenim l’objectiu de reduir els costos del sector salut, i ajudar els pacients a alleujar la seva problemàtica; i l’ICF té aquesta filosofia d’impactar socialment al món”, assegura el CEO; un clar i necessari alineament entre el capital i la companyia. Més enllà d’un finançament sinèrgic entre la missió de la companyia i de l’Institut, asseguren des de Top Doctors, l’organisme de la Generalitat ha assistit en bona manera en la cerca d’altres possibles col·laboradors. “Molta de l’estratègia de l’any, pel que fa a trobar el palanquejament adequat, compta amb l’assessorament i ajuda de l’ICF”, postil·la Porciani.

Imatge del lloc web de Top Doctors / Top Doctors
Imatge del lloc web de Top Doctors / Top Doctors

Amb tot, el model de Top Doctors és una plataforma d’ús social en l’àmbit sanitari, però també una eina de reconeixement del talent en la sanitat. “El primer valor afegit de Top Doctors per als metges és ser reconegut com a referència”, celebra Porciani. “Ningú fa l’esforç que fem nosaltres, ni inverteix els diners que invertim per identificar la hiperespecialització del metge”, afegeix: la competència de la catalana, ironitza el CEO, és més similar a les páginas amarillas: un directori de metges, sense aquesta tasca d’identificació, indexació i recomanació segons les necessitats de cada potencial pacient. “Nosaltres som la Guia Michelin”, bromeja. Sobre aquest bon funcionament, el creixement de Top Doctors és, any a any, impressionant: amb un equip d’uns 450 treballadors dividits entre Europa i Mèxic, esperen una alça del seu resultat d’un 48%, impactat per una adquisició tancada enguany.

Diversificació del negoci

Ara per ara, subratlla Porciani, el negoci central de Top Doctors és la plataforma. L’aplicació és, per al CEO, “la punta de l’iceberg”. El creixement any a any de l’activitat de l’empresa ha permès una ampla diversificació, amb una evolució clara cap a altres racons del sector de la salut i la seva interjecció amb la tecnologia. D’ençà de la pandèmia, la companyia comença a invertir en alternatives de pur B2B, amb serveis diversos a empreses sanitàries –clíniques, hospitals, farmàcies…–. La inversió s’ha centrat, comenta Porciani, se centra en “productes que optimitzen la gestió” empresarial de la salut. La salut digital, més enllà de l’atenció a l’usuari, “ha crescut molt” en els anys posteriors a la Covid; fet que obre nous camins per a companyies reeixides d’aquesta indústria. Amb aquests objectius neixen les empreses Top Health Tech, una incubadora de desenvolupament tecnològic sanitari; així com Top Pharma, dedicada al farmacèutic.

“Tenim una capacitat de mercat molt potent, molta força comercial”, postil·la Porciani. Així, Top Doctors esdevé una sort d’altaveu per a bones solucions tecnològiques i digitals per a la sanitat, amb l’adquisició “d’empreses amb productes bons, però que no tenen arribada al mercat”. Si bé el Top Doctors clàssic és encara la clau de volta de la salut de l’empresa, “el creixement hiperbòlic, de més del 50% cada any, és el B2B”. El programari com a servei que fa 10 anys que es manté al mercat genera molts ingressos gràcies al volum, amb contractes nombrosos, però petits; mentre que el model de serveis al negoci fa realitat “acords de mig milió d’euros per hospital, depenent del producte”. Així, aquest nou model, amb especial potència de futur, és un “procés molt més llarg que ja dona fruits”.

Més notícies
Notícia: Les hipoteques d’habitatge a Catalunya cauen un 13,7% a l’octubre
Comparteix
La pujada de tipus i l'encariment de l'Euríbor porten l'interès mitjà dels préstecs al seu major nivell en gairebé vuit anys
Notícia: La resistent burocràcia catalana: “Quan un tràmit s’encalla, és terrible”
Comparteix
L'empresariat alerta que les bones intencions del Govern pel que fa a la facilitació econòmica no arriben arreu
Notícia: La producció de vehicles tancarà l’any amb 2,5 milions d’unitats a l’Estat
Comparteix
Segons l'Anfac, la xifra quedarà per sobre els anys pandèmics però per sota de l'assolida el 2019
Notícia: El Govern mou fitxa per elevar Catalunya a “referència” en semiconductors
Comparteix
La Generalitat enceta la seva nova estratègia d'impuls a la indústria dels xips al país amb diversos eixos, des de la inversió local fins a la captació de capital internacional

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa