MónEconomia
Taclia, la plataforma catalana per portar les pimes al món digital
  • CA
Amb el suport de

El salt als entorns digitals és un dels més llargs que pot fer una petita i mitjana empresa en la seva evolució. En un país de pimes com Catalunya, on el 98% del teixit de negoci està format per companyies de 50 treballadors o menys, les dificultats per portar els serveis als servidors suposen un escull per al conjunt de l’economia. L’emprenedor Alex Casals, CEO i fundador de la catalana Taclia, troba en aquesta escletxa una oportunitat de negoci: una superaplicació que concentri tots els serveis que una botiga, un autònom o qualsevol altra activitat econòmica de petita escala pot necessitar per gestionar la seva activitat en línia. “El buit del sector és brutal: només el 2% de les pimes fan servir programari de gestió per elaborar pressupostos i factures”, lamenta Casals, que va detectar un carril obert a un sector -el de la transició digital a l’empresa- no explotat a Catalunya. La “paraula clau de Taclia és fàcil”, assegura el fundador, que posa especial èmfasi en la usabilitat com a factor d’ordenació d’un programari que vol concentrar respostes a totes les necessitats dels clients. “En comptes d’una eina per a cada cosa -una per a les factures, una per a l’agenda, una per a vendes, una per a pressupostos…- Taclia és una sola per a tot”, celebra.

Taclia és una de les companyies a les quals l’Institut Català de Finances ha donat suport en els darrers anys. En el cas de la firma de Casals, l’ens públic hi va entrar mitjançant una operació híbrida de préstec i capital de 200.000€ quan la companyia tot just llençava la seva solució al mercat. L’entrada de l’institut, asseguren des de l’empresa, els atorga “coneixement i marca”, amb una munió de facilitats en els diversos camins a recórrer, des del finançament fins a la sortida al mercat de nous serveis. “L’ajuda és potent gràcies a tota la seva experiència”, celebra Casals. Fora de les parets de l’oficina, però, portar la “bandera” de l’ICF és una important ajuda a l’hora d’aterrar la confiança de nous actors. Després de l’entrada de l’organisme, Taclia aconsegueix una ronda de 5,5 milions d’euros amb la participació de fons americans i alemanys. Una ronda on la presència de l’ICF va contribuir positivament mostrant confiança a altres inversors nacionals i internacionals. “Altres inversors, en tenir la validació de l’Institut, saben que poden apostar per nosaltres”, confirma Casals.

Sobre aquest suport inicial, i amb una tecnologia especialment competitiva, Taclia registra un creixement de l’ordre de milers d’empreses al mes. L’aplicació és molt senzilla: es tracta d’una suite amb diversos serveis, des de l’elaboració de factures digitals a la creació d’agendes per demanar cites als clients. “Només entrant-hi i activant un botó, ja tens disponible el servei”, detalla Casals. Sense serveis comercials ni intermediaris, obstacles tradicionals en les opcions de programari com a servei per a pimes. “És multifuncional i multisector”: activa serveis diversos d’abast prou ample per cobrir les necessitats des d’un gimnàs a una botiga, passant per una perruqueria o un contractista autònom. L’oferta, a més, s’adapta a cada sector concret. Els usuaris tenen l’opció d’identificar l’activitat que porten a terme, i l’aplicació mateixa aconsella quins serveis són més necessaris a empreses similars. “En ser tan fàcil, fem que la gent ho faci servir”, declara el CEO. I que ho recomani: segons les estimacions de la companyia, fins al 40% dels nous usuaris venen del boca-orella.

Més enllà de les facilitats que planteja Taclia, un avantatge competitiu encara més clar és el seu caràcter freemium: els serveis bàsics són gratuïts, i el client només ha de pagar per afegir-hi altres eines -per exemple, el servei d’agenda és gratuït, però introduir-hi qüestions específiques, com ara la persona concreta que el client vol assignar a cada comanda, només són accessibles a la versió Pro-. Amb un preu que encara no s’ha establert del tot, l’objectiu de Casals és situar-la en uns 40 euros al mes. El negoci, doncs, és de volum. “Busquem arribar a molta gent de forma molt ràpida” per aconseguir més subscriptors de pagament. La clau per al bon rendiment econòmic, però, són els gairebé nuls costos de distribució i vendes. L’atractiu propi del producte i la comunicació entre usuaris finals esdevé la clau per vendre una aplicació que aspira a ser inevitable. “Volem ser la solució evident, un no brainer: si ets una pime i et vols digitalitzar, faràs servir Taclia”.

Imatge de l'aplicació de Taclia / Taclia
Imatge de l’aplicació de Taclia / Taclia

Un sector encara per explorar

La manca de solucions accessibles per als petits empresaris del país és un dels grans obstacles per a una transició digital imprescindible per portar els nivells de productivitat catalans a la lliga dels grans mercats europeus. Segons Casals, només la meitat dels usuaris que arriben a l’aplicació estaven ja digitalitzats, i opten per la seva solució com a pas endavant envers alternatives fragmentades i més cares. El 50% de les captacions venen de companyies sense cap experiència digital. “En res, per llei, tots haurem de fer servir la factura electrònica”; i Taclia es posiciona per ser una sortida ràpida i senzilla per als empresaris que hagin de fer el salt en un temps rècord. A més, formar part de l’ecosistema tecnològic català ha deixat de ser un handicap per esdevenir un avantatge competitiu. “Cada cop veig més inversió internacional que aterra a Barcelona; es poden fer companyies globals i potents en zones del món que són capaces de retenir el talent”, com és el cas català. Amb l’impuls de l’ICF i un producte de gran abast, doncs, Taclia mira més enllà de les fronteres, però també de portes endins.

Futur internacional

Actualment, als volts del 90% del mercat de Taclia es concentra a l’Estat espanyol, malgrat comencen a sorgir connexions des de mercats africans, així com des de Suïssa o els Estats Units. “El 10% estranger és una mica sense voler, perquè cadascuna de les nostres funcionalitats té un abast global”, reconeix Casals, que encara no ha explorat activament mercats internacionals. Tot i això, l’objectiu és un aterratge orgànic a nous països a partir de principis del 2024. Malgrat que no hi ha xifres concretes que facin preveure la mateixa viralitat a altres indrets que la que gaudeixen a l’Estat, Taclia té “números per preveure que el software funcionarà a fora”. “La nostra mentalitat és global; els ingredients són d’una empresa que arriba a tot el món”, projecta el fundador.

Més notícies
Notícia: Xoc frontal al conveni de la banca: “la proposta patronal és inacceptable”
Comparteix
Els sindicats sectorials denuncien una oferta "allunyada de la realitat" i no descarten mobilitzacions en els pròxims mesos
Notícia: Fira de Barcelona tanca el curs amb un rècord de facturació de 250 milions
Comparteix
L'organisme fa escalar els ingressos un 18% en un 2023 de rècord i consolida la ciutat com a capital del turisme de congressos
Notícia: El govern espanyol també revisarà l’impost als beneficis bancaris
Comparteix
Calviño ha defensat la imposició de l'impost a la banca assegurant que ha complert amb la recaptació prevista per Hisenda
Notícia: Conflicte obert a Moncloa entre Calviño i Díaz pel subsidi de desocupació
Comparteix
La vicepresidenta primera ha implicat als ministeris d'Hisenda i Seguretat social en la negociació pel nou subsidi

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa