El model assistencial a Catalunya fa tres anys i escaig que és motiu d’intens debat. D’ençà de la pandèmia, la cura, vigilància i benestar de les persones grans, especialment d’aquelles amb necessitats d’atenció especial, ha esdevingut un repte de país. I, com constata el CEO de SeniorDomo Angel Puertas, la tensió només farà que escalar. “L’any 2050, una de cada tres persones serà gran; i no hi ha ni mans ni calés per atendre’ls amb qualitat”, alerta l’emprenedor. Contra aquesta tendència, poc falaguera per a una societat amb la piràmide d’edat completament invertida, apareix la seva solució, una proposta tecnològica per facilitar la garantia d’una bona vida a les persones grans. SeniorDomo ofereix un rellotge autònom –un wearable, equiparable a un smart watch– amb connexió mòbil que “constantment supervisa el moviment físic, els signes vitals i la ubicació” de la persona usuària. “Només per portar el rellotge es detecta qualsevol caiguda, es monitoren les rutines diàries, si es dispara el pols, si fa qualsevol moviment estrany. Sense tocar cap botó, la persona està protegida“, exposa Puertas -tot i que la solució compta a més amb un indicador d’alerta amb el qual el client pot accedir directament al servei de teleassistència-.
La idea per a SeniorDomo sorgeix l’any 2016, arran d’una experiència a la família del mateix fundador. Llavors, recorda, “vam quedar molt sorpresos, perquè la teleassistència a la gent gran encara es feia amb tecnologia dels anys 90”. En un sector majoritàriament ocupat pel sector públic, la difícil escalabilitat dels models de negoci posava –i posa encara– importants obstacles a la innovació en un àmbit cada cop més rellevant per al bon funcionament social. Enfront un insuficient model assistencial tradicional, l’empresa posa sobre la taula el que l’emprenedor anomena un “model híbrid”: l’atenció telefònica clàssica es combina amb una tecnologia –el rellotge– que incorpora a més un programari que analitza la informació de la persona usuària a temps real i pot atendre les seves necessitats i activar protocols sanitaris o d’emergència en cas que sigui necessari. “El model híbrid d’atenció permet cobrir tres vegades més població”, celebra Puertas. La rellevància del sistema instaurat per SeniorDomo ha estat reconeguda ja per diversos organismes públics i privats: la Generalitat l’ha considerat “la transformació digital del sector públic més important de l’any”; mentre que el Cercle Tecnològic de Catalunya hi va atorgar el seu premi anual a la tecnològica del sector serveis que més ha transformat el país.
Amb aquesta mirada social, la col·laboració d’inversors i institucions que comparteixin la missió col·lectiva de SeniorDomo esdevé crucial. L’Institut Català de Finances hi ha participat amb 200.000 euros via IFEM, un préstec participatiu en coinversió destrinat a finançar projectes innovadors en les seves etapes inicials. “Amb l’ICF esperem tenir una relació a llarg termini. Tenen moltes maneres d’ajudar a les companyies, des de la inversió amb els seus diferents formats com amb la cerca d’altres inversors”, celebra Puertas. L’empresa, així, reconeix el valor que l’ICF “prioritzi projectes amb impacte, perquè millora les coses a la societat”. Es tracta de la punta de llança de tot un moviment dins el món inversor, pel qual el retorn econòmic ha d’anar acompanyat d’una transformació positiva en la societat. “Cada vegada hi ha més capital que cerca aquest impacte”, constata el CEO. L’aportació de l’ICF, doncs, va més enllà de l’àmbit financer: des de la reputació amb inversors als contactes amb l’administració, les relacions amb l’institut “ens han obert moltes portes”.

Un model dinàmic
El negoci de SeniorDommo es concreta en una subscripció. L’usuari final compra el dispositiu, disponible tant a un marketplace propi com al d’Amazon, i se subscriu al servei de l’empresa. El client és divers, i els mateixos usuaris són només una part de la base. L’altra, amb un enorme potencial transformador, és el sector públic. Ajuntaments i corporacions accedeixen al servei de la companyia mitjançant compres a volum, o licitacions públiques del servei d’assistència. L’escalada d’aquesta base de consumidors, segons Puertas, “dependrà molt de com les institucions s’adaptin a la tecnologia”. Encara, lamenta, hi ha un important contingent de serveis públics de teleassistència que fan servir tecnologies antigues. El camí, doncs, per a la transformació de les cures públiques de la gent gran és encara llarg, i serà, segurament, canviant. “Hi ha models de referència a Europa on el que funciona és una ajuda social: el sector públic aporta els diners i l’usuari final tria entre una sèrie de solucions homologades”. A Catalunya “encara queda una miqueta”, reconeix el fundador, “però les administracions se’n van adonant”.
Creixement incremental
El mercat i els usuaris potencials han acceptat amb els braços oberts la proposta de valor de SeniorDomo. El disseny i desenvolupament de la solució comença l’any 2018, i el canvi de mentalitat que suposa la pandèmia en el conjunt del sector de la salut impulsa models com el de la catalana. “És al final del 2021 quan comença a prendre entitat”, rememora Puertas. Des de llavors, el creixement ha estat extremadament ràpid: entre el 2021 i el 2022, l’abast del negoci es multiplica per un factor de quatre; mentre que tancaran el 2023 més que duplicant els resultats de l’any anterior. Sobre aquesta robusta base consolidada pel primer aparell, a l’horitzó apareixen noves línies de negoci per a l’empresa. Per una banda, desenvolupen un producte per reduir la soledat no desitjada, la “gran malaltia de la pròxima dècada”; i, per altra, una línia de gestió eficient de la polimedicació en persones grans.
“Envellir a casa és possible” és, com recita Puertas, el lema de la companyia –una exigència que s’ha fet molt més intensa arran de la Covid–. La institucionalització, comenta el CEO, és encara una solució viable per a la cura de la gent gran que la necessiti; però la tecnologia proposa una “sèrie de solucions intermèdies” que amplien substancialment l’autonomia dels usuaris. “Tecnologia, cuidadors, ajudes tècniques, reformes a casa… Les cures tenen moltes potes”, descriu l’emprenedor. En aquest sentit, SeniorDomo es pensa a si mateixa com una solució “holística” per a aquest nou model assistencial. “Tot allò que permeti envellir a casa mitjançant la tecnologia, aquesta és la nostra tasca”, conclou.