Algunes iniciatives emprenedores neixen en laboratoris, altres sorgeixen de les idees d’uns estudiants d’institut. Els inicis de Sa Tuna Gin, una ginebra creada a l’Empordà, es remunten a un treball de recerca de batxillerat. El 2020, quan els tres fundadors de la companyia encara anaven a escola, van destil·lar la primera beguda, que uns anys més tard ha aconseguit fer-se un lloc als restaurants i festivals de referència de la Costa Brava.
“En el moment de triar el tema del treball de recerca tots tres fundadors estàvem treballant de cambrers i vam aprendre molt de vins, licors i també de ginebra, que ens va despertar molt d’interès”, explica Ferran Monfort, CEO de Sa Tuna Gin, a Món Economia. A través de prova i error, van anar combinant en un petit alambí de 10 litres les quinze espècies que avui conformen aquesta ginebra per al seu treball de recerca. No va ser fins un parell d’anys més tard, el 2022, que el projecte inicial va fer el salt al mercat, després que el producte cridés l’atenció de diversos sommeliers i propietaris de restaurants.

Durant aquest temps s’ha expandit la marca i la seva presència al mercat ja abasta més de 150 punts de venda -entre ells, els supermercats BonPreu, que van significar la consolidació al món del gran consum- i 250 restaurants, set dels quals amb estrella Michelin. A més, aquest any s’han convertit en patrocinadors de Cap Roig, el festival de música a Calella de Palafrugell, i es troben en altres localitzacions de moda de la zona com Mas Sorrer o La Santa Market. Amb aquest salt en posicionament, Monfort considera que a poc a poc han pogut “fer-se un forat” en un mercat difícil d’entrar i que sovint es troba acaparat per les grans marques de beguda. “Cada cop es decideix apostar més pels nostres productes”, afegeix Monfort.
La clau de la diferenciació
Entre les claus del posicionament, el CEO de la companyia assenyala la diferenciació que Sa Tuna Gin ha aconseguit des del principi, tant per la seva peculiar història d’origen, com pel producte que ofereixen. “Ens diferenciem per tenir una ginebra molt equilibrada i floral, on es minimitza la sensació alcohòlica i crea un perfil molt rodó comparat amb les ginebres més clàssiques”, explica Monfort.

En les darreres setmanes, la companyia ha ampliat la seva oferta amb dues noves ginebres: una versió seca, més neutra i amb un perfil clàssic, i una ginebra rosa, amb un caràcter més dolç. Aquesta diversificació del producte respon a una estratègia d’expansió més àmplia, que passa per consolidar la presència de la marca per tot del territori català, i després seguir creixent. En aquesta línia, Monfort assegura que la seva marca personal pot ser clau: “tenim un missatge i un estil mediterrani, de la costa, que pot ser fàcilment reproduïble a altres mercats internacionals i buscarem indrets on el públic es pugui sentir identificat amb el nostre missatge”.
Per a la companyia és clau mantenir la identitat i la proximitat en el desenvolupament de la marca en un futur, que és una de les raons que els va impulsar a començar Sa Tuna Gin. “Ens guiem molt per la nostra connexió amb el territori, i volem que aquesta part també arribi al consumidor”, explica Monfort, que assenyala l’estil mediterrani i la història d’arrelament amb l’Empordà com una de les claus per seguir creixent com a empresa.